חומרי-דישון

באייל משתלה בית לגן תהנו מניסיון ומוניטין של מעל 30 שנה בתחום הגינון, מגוון רחב של צמחים ומוצרים לבית ולגינה של המותגים המובילים בענף. ניתן לרכוש אצלנו מגוון רחב של כדים ואדניות, חומרי דישון מתוך קולקציות רחבות ומגוונות.

שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

דשן – מה מתאים לצמחים בעציצים ואיך לבחור?

דשן – מה מתאים לצמחים בעציצים ואיך לבחור?

דישון עציצים

האם הכרחי לצמחים באדנית?

כן, צמחים הגדלים בעציצים אדניות וכדים למיניהם חיים בעצם במעין 'בועה' מנותקים מהמקום הטבעי לגדול בו, מהאדמה.

באדמה ממילא מתרחשים כל העת תהליכים אורגניים ומספקים לצמחים את המזון והוויטמינים הנדרשים. באדניות ועציצים זה לא פועל בדיוק כך.

בניגוד לקרקע – הצורך בדישון עולה כאשר שותלים בעציצים ואדניות.

העובדה הזו' בשילוב העובדה ששטח גידול הצמחים באדניות ועציצים קטן ממילא, עניין אשר מאיץ זליגת חומרי הזנה בכל השקיה כמעט וקיבלנו לכאורה מחסור תמידי. או הפוך, צורך קבוע לדאוג לכך שלא ייחסר. אבל כאן אני מבקש לעשות סדר.

 

צמחים לא מתים בלי דשן

אך הם בהחלט יכולים למות מעודף דישון. וכאן אני מקביל את זה לצורה בה רובנו נוטים להשקות, לרוב יותר ממה שצריך.

בדיוק כפי שיש השקיה נכונה, יש גם דישון נכון, ואם רחנמא ליצלן פספסתם מועד דישון? לא קרה כלום. לכל היותר הצמח אולי ייראה פחות חיוני, אבל למות הוא לא ימות.

מצד שני אם תפמפמו יותר מדי דשן כדי לקבל תוצאות "מרהיבות" או כי אתם חושבים שזה עושה רק טוב? אופס.. טעות. עודף דשן בהחלט עשוי 'לחסל' צמח.

רוצה לומר, לא בכל פעם שהצמח נראה חיוור או מעט עצוב, יש צורך לרוץ עם בקבוקי דשן ולהציף את האדנית בחומרי דישון שונים. נראה לכם שהצמח לא משהו? תבדקו רמת PH, תבדקו חוסר במים, תבדקו מחלות ומזיקים, אבל אל תרוצו אוטומטית לדשן או להציף במים.

 

 דישון עציצים

מה מתאים לעציץ שלי?

לא יודע… צמחים שונים, צרכים שונים. בהמשך תמצאו המלצה שלי לדשנים עמם אני עובד שנים. בכל מקרה ישנם כללים בסיסיים עליהם חשוב לשמור והם מתבססים על הנתונים הבאים, כל צמח באשר הוא זקוק לשילוב הרכב החומרים המזינים הבאים: NPK

Nitrogen – שומר על צבעם הירוק של הצמחים

Phosphorus –  בונה שורשים בריאים ומעודד צימוח פרי ופריחות

Potassium –  יסוד מפתח שמסייע לבריאות הצמח, ועמידות למזיקים למשל

לדוגמה: בדשן המיועד למדשאות, אחוז ה Nitrogen יהיה גבוה יותר ביחס לשניים האחרים בכדי להשפיע על קבלת גוון ירוק יותר.

דישון עציצים מגיע בצורות הבאות, דשן נוזלי, דשן בצורת ג'ל, דשן קשיח (דשן גרגירים הנמס במגע עם מים) ודשנים כמו קומפוסט או הומוס להם יש מרקם המזכיר יותר אדמה.

מה נכון לכם? הלוואי והיה לי מושג. אני רק יכול לומר שבסוף, כולם מתמוססים ומאבדים את ערכם החיוני כאשר זה מגיע לעציצים ואדניות.

 

 

דישון עציצים

ניסיון אישי

אומר כך, אינני 'פריק' 🙂 של דשנים בגדול, אוהב לעבוד עם הפשוטים והמועילים. השוק מלא בדשנים ובמיוחד בארץ וקיים כאן שפע מדהים ואיכותי בצורה בלתי רגילה.

למדתי להגיע לתוצאות מעולות אם מינימום השקעה ומאמץ בעזרת 2 סוגי הדשנים הבאים.


דשן בשחרור איטי – המוכר יותר כ דשן גרגירים. הרעיון פשוט, מדובר בקפסולות עגולות קטנות אותן מצניעים באדמת העציצים סביב ובאזור בו שתול הצמח ומכאן בכל השקיה או גשם, חלק ממעטפת הקפסולה משתחררת ומגיעה לשורשי הצמחים ומדשנת אותם.

 

זה הדשן העדיף עליי מהגרגרים – תוכלו לרכוש ממנו כאן ובהנחה של 10% (רשמו קוד קופון אדנית)


דשן נוזלי – כאן מודה עברתי סוג של תהליך עם עצמי לאחר שנים של שימוש בדשנים כימיים, בעשור האחרון אני משתמש בדשנים נוזליים טבעיים בלבד ולפני מס' שנים מצאתי את ה אחד שלי 🙂 בתמונה לפניכם.

דשן נוזלי, כזה שמתמוסס במים ע"י הוספתו למי המשפך (כמובן שניתן ליהנות ממנו באמצעות משאבה), טבעי, פשוט, מבוסס סלק סוכר, שאריות צמחים ובקיצור אין בעיה לדשן אתו צמחי מאכל, תבלין, או כל עץ פרי או שיח.

הדשן הזה פשוט עובד, נקודה!

זה הדשן העדיף עליי מהנוזליים – תוכלו לרכוש ממנו כאן ובהנחה של 10% (רשמו קוד קופון אדנית)

 

 

דישון עציצים

דגשים לסיום

בבקשה הקפידו תמיד על המינונים הרשומים בגב המוצר, לעתים פחות אך בוודאי לא יותר. גישת ה "עוד טיפה" בטווח הרחוק לא תשרת אתכם.

דשן הוא תהליכי גם אם הוא כימי נוזלי ומהיר… לכן אל תדחקו בצמחים. דשנו לפי הנחיות היצרן, הן לא נכתבו סתם כך.

*דישון עציצים באמצעות משאבת דישון – למי מכם שעושה בה שימוש, שימו לב למינונים ולכיוון המשאבה ע"פ הנחיות היצרנים.

נסו את האורגניים או הטבעיים למיניהם, מניסיוני הם באמת עושים עבודה נפלאה ועל הדרך פחות מזיקים בהמשך הדרך 🙂

 

שאלות לסיכום הנושא

 

האם צמחים הגדלים בעציצים חייבים דישון? 

בהחלט כן! שלא כמו בקרקע ממנה הצמחים ניזונים מתהליכים טבעיים אורגנים המזינים את שורשי הצמחים, צמחים הגדלים במיכלים/עציצים מנותקים מהסביבה וככאלו יש להזין אותם באופן תדיר במיוחד כאשר מעבר לעובדת היותם מנותקים, כל השקיה בעצם שוטפת את המרכיבים החיוניים לצמח ולכן הדישון לצמחים בעציצים חשוב וחיוני.

האם צמח הגדל בעציץ ללא דשן ימות? 

ימות אולי לא, אבל בהחלט עם הזמן ייראה חסר חיות וחיוניות וקצב ההתפתחות שלו יואט. בכל מקרה חשוב לציין כי מדובר בתהליך ואם שכחתם או דילגתם על מועד דישון אין מדובר בנזק לצמח.

אילו דשנים מתאימים לצמחים הגדלים בעציצים? 

מגוון הדשנים בארץ עצום והידע של החברות שפיתחו אום הוא מהעשירים בעולם באופן כללי. נכון להיום כל דשן שתבחרו לעשות בו שימוש הוא כנראה דשן מצוין. מה נכון לכם? זה עניין של ניסוי וטעיה ולמידה מה עובד לכם באופן אישי. המלצה שלנו לדשן תוכלו למצוא בתוך המאמר.

כמה ומתי לדשן צמחים בעציצים?

אין לכך הגדרה אחידה. הקו המנחה הוא להיצמד להוראות היצרן ממנו רכשתם את הדשן ולהקפיד להיצמד להנחיות. פחות זה תמיד בסדר, יותר ממה שצריך זה פחות טוב.

 

לסיום

 

אם אתם עומדים לפני כניסה למרפסת ריקה ורוצים לחשוב יחד, לתכנן וליצור גינה במרפסת בעזרתי לחצו על הקישור הבא.

אייל