שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

איך לטפל בהמלחת אדניות?

איך לטפל בהמלחת אדניות?

המלחת אדמה בעציצים

מה זה?

המלחת אדמה בעציצים היא תופעה מוכרת, כשמה כן היא. זהו מלח שמצטבר באדמת הגן או תערובת השתילה אם תרצו, הנמצאת בתוך העציץ. כולכם מכירים את הסיטואציה בה מגיע גל מהים, עולה על המזח ולאחר שנסוג והמים מתייבשים, על המזח והסלעים נותרו ממש כתמי מלח.

מוכן לטיפול

לאור עובדת היות המים בארצנו הקטנטונת מליחים, בוודאי מאז הוטפלו 🙂 התוצאה לאחר השקיה היא הצטברות של שכבת מלח על ובתוך אדמת העציצים שלנו. וזה איך לומר, לא ממש אהוב על הצמחים. אם להיות ישיר, המלח הוא רוצח צמחים סדרתי, אך ניתן בהחלט להתגבר עליו.

 

אז מה עושים?

הופכים את האדמה בידיים, מגרדים את שכבת המלח שהצטברה ומעיפים אותה לפח. הרעיון בעצם הוא להיפטר מהשכבה שהצטברה ובאותה הזדמנות לאוורר את האדמה. שכבת המלח שצבר העציץ על האדמה מהווה מעין מחסום לאיוורור השורשים ולכן גם מגרדים גם מעיפים וגם עודרים, מקלטרים, הופכים, מה שבא לכם. לאיזה עומק? 3 – 7 ס"מ אם ניתן זה יהיה נפלא.

בדיוק כך רק בלי הטרקטור

 

מקלחת הגונה

המלחת אדמה בעציצים – דרכי טיפול: מיד עם תום שלב הגירוד והניפוי עוברים לשלב המקלחת. בשלב הקודם העפנו את הכמות הגדולה ביותר ואת שכבת האיטום שסיכנה את התפתחות הצמח, כבר ניקינו את כל הבית, מה לא נעשה חלונות? ברור שכן. אז ככה, הרעיון הוא לשטוף את פנים האדמה משאריות מלחים וזאת עושים ע"י שימוש בזרם מים חלש, ורק ע"י מתקן המאפשר למים לצאת מהצינור כמו טוש.

ממש מקלחת, ראש טוש או ראש משפך הם הכרח בתהליך הזה. בשום מקרה אל תשטפו את אדמת העציץ עם צינור שאין לו התקן שהופך לטוש. לחץ המים היוצא מהצינור גם אם הוא נמוך, ייצור חורים באדמת העציץ שכרגע עברה איוורור והשורשים יחשפו, מיותר.

רק טוש וזרם מעט יותר חזק מהמופיע בתמונה -בכל זאת אתם רוצים לעשות עוד דברים היום.

מי שיש לו מספר עציצים קטן, זמן וסבלנות, מוזמן לקחת את העציצים למקלחת הביתית ושם לבצע את הליך השטיפה. היתרון הוא בריכוז הכל במקום אחד, לכלוך ושטיפה :-). מי שברשותו אדניות גדולות כבדות או לא ממש בא לו להכניס את הגן הבוטני לתוך הבית מוזמן לעשות זאת במרפסת, היכן שאלו ממילא מונחים.

הנחיות מיוחדות? טוב אולי יש כמה, אם האדניות שלכם מונחות על תחתיות, אנא הסירו אותם. הרעיון הוא שמי השטיפה יעבור הכי מהר שניתן דרך אדמת העציץ והכי מהר יצאו החוצה. ניקוז מהיר ויעיל. אגב ואם אתם ממש מתעקשים 🙂 להחזיר את התחתיות לאחר השטיפה וניקוז המים? אנא תחשבו שנית. התחתיות הן אחת הסיבות להאצת תהליך ההמלחה… כן, סוד קטן אבל זו האמת. מעבר לכך שהתחתיות מייצרות אוסף דברים נוספים כגון טחב, עודף מים, יתושים, והמלחה (כבר אמרנו).

כמה לשטוף? כמה דק' לכל אדנית. הרעיון הוא להציף ממש ולראות שהמים יוצאים בכמות מכובדת מתחתית האדניות.

אחת לכמה זמן לעשות את כל התהליך הזה? פעמיים עד שלש בשנה, ע"פ רוב התופעה חזקה יותר בימות האביב והקיץ. ניתן לבצע אחד עם תחילת העונה, נאמר בחודש מרץ. פעם שניה עם תחילת שנת הלימודים/ספטמבר ככה. ופעם שלישית ממש למגדילי ראש רגע לפני בוא החורף.

ומה עכשיו?

נחים, עבדתם קשה, בכל זאת שטיפת אדניות אתם יודעים. אגב אם שקעה מעט האדמה הרגישו נח להוסיף ולמלא היכן שחסר בשכבה חדשה וכמובן לדשן! תזכרו שברגע שביצעתם שטיפה לאדמה במיוחד בעציצים, היא איבדה את כל החומרים המזינים ולכן… רצוי לעשות שימוש בדשן גרגירים המשתחרר לאט. אלו גרגירים מסיסים הפועלים במגע עם מים ומשחררים חומרי הזנה לשורשי הצמחים לאט לאט ובקצב אחיד. אגב אלו הדשנים המועדפים עליי ללא ספק.


מה פחות מומלץ לעשות

השתדלו לא לדשן עם קומפוסט מיד לאחר שטיפה. הקומפוסט נוטה לצרוב מעט את השורשים ולכן כדאי לדשן עמו רק לאחר מס' שבועות לאחר השטיפה. לגבי מי מכם שיש ברשותו מערכת דישון אוטומטית, כנ"ל. המתינו עם דישון מהיר וזמין מס' שבועות, שבועיים לכל היותר בוא נגיד. שורשי הצמחים נחשפו העקבות השטיפה ולכן רצוי לא לגרום להם לצריבה מייד עם תום השטיפה.

חוצמזה? בואו נתקדם לשלב בו נדע לאתר מתי הגיע הזמן להחליף אדמה בעציץ או באדנית.

תמשיכו ליהנות מהגינה

אייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *