שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

טיפים להצלחת הגינה במרפסת

טיפים להצלחת הגינה במרפסת

טיפים להצלחת הגינה במרפסת

אהבה ונתינה. כל היתר הם דברים טכניים, בחירת צמחיה נכונה, אדניות מתאימות , השקיה משוכללת ותערובת שתילה אורגנית זה יופי, אבל בלי אהבה אמתית למה שקורה במרפסת, זה לא יהיה שלם.

ואחרי ששכנעתי אתכם בחשיבות האהבה לצומח נותר הסעיף הכי "מסוכן", אהבת יתר. מכירים את זה שבכל פעם שאתם רואים עלה או שניים מעט מורידים את הראש אתם ישר רצים להוסיף עוד מים לא עלינו? ובכן זו טעות בסיסית.

הגורם מס' אחד בעולם לתמותת צמחים הוא עודף מים. וכרגיל, האשם כאן הוא הגורם האנושי :-). כאשר משקים יתר על המידה הצמח משקיע את מרב המאמצים בפיתוח שורשים ולא בחלקו העליון של הצמח (החלק הזה שאנו רואים ונהנים ממנו).

יתרה מכך, כאשר הצמח מושקה בצורה מוגזמת אנו הופכים אותו ל"מפונק" ולא מאפשרים לו להתפתח ולהתאמץ "ללכת לבד". דמיינו אדם שאינו זז, יושב כל העת על כורסה בסלון ואוכל פיצה 3 פעמים ביום.

נראה לי שהבנתם… עצלות, ניוון ודעיכה אטית. אחד לאחד זה התהליך שעובר צמח בעודף מים. לעומת זאת אם 'תצמיאו' אותו לפעמים ותאלצו אותו לצאת מאזור הנוחות הוא מיד ייחל לפתח כישורים ויכולות חדשים וייעשה בריא עצמאי וחזק יותר.

אדניות למרפסת

תופעת התמותה של  צמחים באדניות בכלל ובמרפסת בפרט היא הנפוצה ביותר מאחר וכלי הקיבול של שורשי הצמח תמיד קטנים יותר באופן טבעי בהשוואה לצמח השתול בקרקע.

כאשר משקים עציץ כמעט בכל גודל, הוא מתמלא יחסית מאד מהר ובמידה ולא בוצעה הכנה מקדימה לנושא הניקוז טרם השתילה תערובת השתילה סופחת את המים ו"מחזיקה" אותם לאורך זמן ולאט לאט נוצר רקב וניוון של הצמח כפי שמראה התמונה.

מתכון נוסף להצלחת הגן – יכולת ניקוז מים טובה

כלל ראשון למניעת השקית יתר: ראשית דואגים לכך שבתחתית כל כד, עציץ או אדנית יהיו חורים לניקוז המים. כמות וגודל החורים משתנה מכד לכד.

במרבית המקרים הכדים או האדנית שרכשתם מגיעים עם חורי ניקוז בתחתית ואלו שלא הגיעו עם חורים מגיעים עם סימון למיקום החור אותו עליכם לעשות עצמאית.

שימו לב קוראים יקרים, לעולם לא ממלאים את האדנית או כל עציץ באשר הוא רק באדמה או בתערובת שתילה. מעל חורי הניקוז יש להניח שכבה של חומר מנקז כגון טוף.

תפקידה של שכבה זו לאפשר למים לצאת החוצה ולמנוע את הפיכת מצע השתילה לעיסה רקובה עם הזמן. בנוסף, זהו מנגנון אוורור לשורשי הצמח מחלקו התחתון. זוכרים? שלב א' – חורי ניקוז שלב ב' – שכבת ניקוז. עכשיו נותר לכם למלא בתערובת שתילה, לשתול ולהשקות.

כמה להשקות?

על כך בפרק הבא 🙂