שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

כיוון מרפסת

איזה כיוון מרפסת עדיף לי?

איזה כיוון מרפסת עדיף לי?

איזה כיוון מרפסת יותר טוב?

מכירים שאלות מהסוג הזה?! איזה כיוון טוב למה? לצמחים? לנו? גם וגם? נתחיל בכך שנסכים שכיוון מרפסת אופטימלי הוא על מגדל הטלוויזיה בברלין.

כל כמה שעות כיוון אחר ואין גבול לאושר ולסיפוק. אבל, מאחר והקומה שלנו לא ממש מסתובבת, מקסימום רועדת כשהשכנים מארחים אני אנסה לעשות מעט סדר בעניין.

 

איזה כיוון מרפסת טוב יותר לצמחים?

תודו שזה מה שהכי מעניין אותנו תכל'ס. נקודת המוצא היא שאין כיוון טוב יותר לצמחים מכיוון אחר. כלומר מערב לא טוב יותר מצפון ופחות מוצלח מדרום, למשל…

למה? כי… וכאן אני רוצה להתעכב אולי בדבר הכי חשוב. תיאום ציפיות! יש את הצמחים שאנחנו נורא רוצים לטפח ולגדל אצלנו ויש מציאות.

המציאות מורכבת מתנאים אצלנו ואלו מורכבים מ:

  1. בואו, אנחנו מדינה בצל מדבר (לא חצי צל, צל מדבר). תנאים קשוחים כאן 7 עד 8 חודשים בין אם אתם בשמש ישירה או לא.
  2. אנחנו במרפסת, גובה וכד'… עוד נתון מציאותי שונה מהקרקע למשל.

כיוון מרפסתכלומר – גם אם מצאתם שעץ הלימון (זקוק לתנאי שמש ישירה כמו כל עץ פרי) מתאים לתנאי השמש הישירה שאצלכם, זה עדיין לא אומר שהוא מתאים לאקלים.

למשל – אתם גרים קו ראשון לים, קומה 24! שמש ישירה… נו אז מה? 🙂 לימונים לא בטוח שיהיו, עץ לא ממש ניתן יהיה לקרוא לו.

 

רוצה לומר כך

בין אם בחרתם להשתלט על כיוון מרפסת דרומית בקומה 16? שמש קשוחה, ישירה, לוהטת, ניתן להכין חביתה מקושקשת על רצפת המרפסת.

או בין אם בחרתם מרפסת מזרחית בקומה 5, צל מוחלט, אולי כמה שעות אור חלושות בבוקר. בשני המקרים תנאי האור אינם הבסיס להחלטה אילו צמחים לשתול.

בשתי המרפסות ובכלל בכל הארץ או בכל מקום אחר בעולם, תנאי האקלים הם אלו שיכתיבו את התאמת הצמחים. רק אחרי ההתאמה לאקלים ולתנאים, גשו להתאים לתנאי התאורה.

 

 

כיוון מרפסת

הנה מגיע השוס…

חלק גדול מהצמחים שתמצאו במשתלות, ישמחו למרפסות שאינן דרומיות. כלומר לתנאים של חצי צל.

מדוע? כי האקלים מקשה עליהם, אלו צמחים שמרביתם אינם חובבי תנאי 'צל מדבר' :-). בסופו של דבר מרבית הצמחים אותם אנו פוגשים על המדפים במשתלות הם יבוא מאזורים גיאוגרפים שונים בתנאי האקלים שלהם מהתנאים אצלנו.

 

רציני?

כן! אלו עברו 'איקלום' טרם הופצו ברבים וללא ספק אנו המדינה עם עושר הצמחים שאוקלם לתנאים המקומיים בהיקפים בלתי נתפסים.

קחו את הגרניום למשל, לכאורה מתאים לתנאי שמש ישירה. שימו אותו במרפסת דרומית ואת השני במערבית ותראו את ההבדלים. בדרומית הגרניום יצרח עליכם שתזיזו אותו למקום פחות קשוח. הוא יפיק פריחות קטנות, עלים קטנים ומכווצים, צימוח איטי יותר, כל זאת כי הוא נמצא בסטרס בגלל התנאים המקומיים.

כיוון מרפסתלעומת זאת, במערבית הוא ייראה זחוח ומתנשא יותר על הגרניום הדרומי. למה? כי הגרניום בבסיסו / מקורו בתנאי אקלים שאינם מכאן.

 

 

טוב אבל איך זה קשור לבחירת כיוון מרפסת?

התשובה לכך פשוטה. אין דבר כזה כיוון מרפסת טוב או לא טוב? כל זמן שנקפיד על בחירת צמחים שתתאים לתנאים אצלנו, זו תהיה חגיגה!

כמו צמחיה ארץ ישראלית למשל למרפסת דרומית, או אז נחווה הצלחה עצומה. אבל אם נתעקש לעשות שימוש בצמחיה 'אירופאית', עליה רשום אמנם שמש ישירה, סביר להניח שנחווה משהו פחות מוצלח.

 

כל כיוון מרפסת הוא טוב

מכל כיוון מרפסת תוכלו להפיק קונצרטים של עושר ואושר אם רק תקפידו להתאים לתנאים. לכל קשת התנאים.

  • מיקום בארץ
  • קומה
  • כיוון מרפסת
  • תנאי תאורה בנק' בה מתכננים למקם צמחים

זהו!

 

מה עוד?

אחרי הכל יש לזכור נתון נוסף שהחסרתי ויש להביא אותו בחשבון שמו 'סבלנות'… חלק גדול מהצמחים יידעו עם הזמן להתאים עצמם לתנאים.

כלומר, גרניום ('סתם נטפלתי אליו מסכן') שזה עתה הבאתם מהמשתלה ומיד תניחו אותו בתוך אדנית תלויה על מעקה מרפסת דרומית קיצית יגיב בהתאם.

לעומת זאת, אם בכל פעם תחשפו אותו אט אט לתנאים יותר ויותר "קשוחים" לבסוף הוא יידע להסתגל. העניין עם זה הוא שלאף אחד מאתנו אין את הסבלנות, זמן רצון להתעסק עם "הזזת הגרניום" או להעביר אותו תהליך של איקלום

כולנו רוצים שתילה כאן ועכשיו ושפריחה תתרחש מחר בבוקר עם הנץ החמה 🙂 

סיכום חפירות

  • התאמה לתנאים
  • תיאום ציפיות
  • כל כיוון מרפסת הוא מעולה

בהצלחה!

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *