שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

כיצד לבחור צמחים למרפסת

כיצד לבחור צמחים למרפסת

איך לבחור צמחים

שנייה לפני הריצה למשתלה

רגע לפני שנצלול לרשימות צמחים המתאימים לגינה במרפסת, יהיה זה מהותי להבין לאילו קווים מנחים יש לשים לב כאשר מגיעים לשלב בחירת סוגי הצמחים ועם אילו נתונים קצרים וברורים עליכם להגיע למשתלה כדי שזו תוכל להנחות אתכם במדויק אילו צמחים עשויים להתאים לכם.

אז ככה, כמתכנן ומעצב מרפסות למעלה מ 3 עשורים יש שיטה פשוטה שעבורי עובדת כבר שנים כמעט בכל תחום בחיים.
תמיד אתחיל מ – מה לא מתאים לי לעשות או מה לא יעבוד וכך הלאה. לאחר הסרת ה "לא" זה משאיר אותי בסוף עם רשימה מצומצמת של מה כן ומס' אפשרויות יחסית קטן מתוכו אצטרך לבחור.

עולם הצמחים

זכרו כי כמות הצמחים היא עצומה אבל בסופו של דבר אם תסירו את ה-'מה לא מתאים' תקבלו רשימה שדי חוזרת על עצמה מחד ומאידך היא מספיק רחבה ועשירה כדי לבחור מתוכה מה יישתל אצלכם במרפסת.

מילה נוספת חשובה בנושא בחירת צמחים למרפסת. ניתן להתאים צמחים לכל תנאי מרפסת קשוחים ו או מוצלים ככל שיהיו ולכן אל תוותרו על חלום הגינה במרפסת אם זו שלכם לדעתכם לא תוכל לשגשג, גם ברוחות עזות מול הים. בחירה נכונה ומושכלת תמיד תביא לשגשוג. ההיצע קיים.
צמחים למרפסת

קווים מנחים לבחירת צמחים למרפסת

אפתח ואומר כי בחירת צמחים למרפסת רק בהתבסס התאמה לתנאי שמש וצל, בסבירות גבוהה לא יחווה הצלחה מלאה כי התאמת צמחים למרפסת מורכבת מהרבה יותר אלמנטים ולשם כך בניתי מעין תסריט להמחשה.

משפחת "ישראלי" עברה להתגורר בשכונת עיר – ימים בנתניה לפני כשנה וחצי ורק עכשיו התפנו כלכלית ומנטלית לעסוק בעיצוב החלק החיצוני של הבית, זהו החלק שעד כה לא נהנו ממנו והפכו אותו למחסן מבלי לשים לב.

המשפחה עברה לגור בדירת החלומות מבית קרקע שכור בהוד השרון וחשוב להם לשחזר את חוויית הגינה המראות והריחות אליהם התרגלו. שימו לב לתהליך ולכללים אותם הם חייבים להביא בחשבון לפני הריצה למשתלה הקרובה:

  1. מיקום גאוגרפי – משפחת "ישראלי" חולמת על עץ פרי אך המרפסת שלכם בקומה 4 קו ראשון לים? תחזרו לשולחן השרטוטים. אין זה סוד שצמחים תמיד יעדיפו את אזור הגידול הטבעי שלהם, זה מתחזק ומתחדד כאשר מתכננים לשתול במרפסת או על גג בית.
  2. גובה – אין דין קומה ראשונה כדין קומה שמינית. אני מניח כאן לרגע את עניין החשיפה לרוחות שמשפיע לא אחת גם על צמחיה שלכאורה מתאימה בהיבט גאוגרפי אך עניין הרוח עשוי להוציא את הצמחים עליהם חלמתם מהמשוואה.
  3. תאורה – משפחת "ישראלי" זכתה במרפסת פונה לים עם נוף מדהים (מפנה לכיוון מערב כמובן) אך בנתה פרגולה להצללה כי בכוונתה לעשות שימוש תדיר במרפסת.
  4. תחזוקה – למשפחת ישראלי אין כל כוונה להיעזר בגנן משיקולים שונים אך יחד עם זאת המשפחה מודעת לעצמה כי היא גרועה למדי בכל מה שקשור לתחזוקה שאינה קשורה לפנים הבית, הווה אומר שכנראה ידרשו כאן צמחים "חזקים" במיוחד אשר ידעו להסתגל לשינויים תדירים בהשקיה, טיפול וכיו"ב.

יחס גודל צמח וגודל אדנית – לאור כל הנתונים החליטה המשפחה החביבה למקם רק 4 אדניות עגולות בגודל בינוני לטובת ניצול מקסימלי של חלל המרפסת ולכן על מנת  לקבל תחושת גינה מלאה החליטו ללכת על צמחיה בוגרת גבוהה וגדולה בעלת מערכת שורשים מפותחת.

זאת כדי שכבר מיד עם השתילה המרפסת תיראה בוגרת וותיקה. שיקול מובן אך שימו לב לעניין הבא: ככל שגודל גוש שורשי הצמח קרוב בגודלו לנפח מיכל השתילה היא האדנית. כך תידרשו לחדש תכולה לעיתים קרובות יותר.

לצמח אין יכולת לפתח מערכות שורשים כמו בקרקע ודפנות מיכל השתילה מהוות מחסום התפתחות הצמח בצורה ראויה. נגיעת שורשי הצמח בדפנות המיכל גורמות לשורשי הצמח לצמוח סביב עצמו ולמעה להתחיל תהליך התנוונות.

הנתון הזה מהותי בעיקר כדי להבין כי אנו בעלי המרפסות לעלום נדרש להביא בחשבון כי תמיד יגיע הרגע בו נצטרך לשלוף הצמחים מתוך האדניות, לחתוך שורשים ולהשיבם מחדש לאדנית. אבל על כך בפרק אחר.

זהו סעיף מהותי בבחירת צמחים ולכן בחרתי להתעכב עליו. (זוכרים? התאמת צמחים ע"פ תנאי תאורה זה רק פסיק בבחירת צמחים למרפסת).

בואו נמשיך,
אם בחרתם צמח שגודל העציץ עמו הוא מגיע מהמשתלה כמעט זהה לגודל האדנית שקניתם תוך זמן קצר יחסית הצמח יתנוון כי לשורשים אין יותר לאן להתפתח, לא תוכלו לשתול מעט פרחי סביב הגזע המרכזי מעומס שורשים ומכאן הדרך להחלפת הצמח היקר היא קצרה.

אעדיף תמיד לבחור צמח שהוא קטן יותר ב 10ֵֵֵֵֵֵֵ% – 15% קטן מנפח האדנית. לכל אדנית יש נפח בליטרים, אם רכשתם אדנית בעלת נפח של 100 ליטרים, דאגו לרכוש צמח מרכזי אחד שנפח העציץ עמו הוא מגיע מהמשתלה אינו עולה על 10 ליטרים. זה די פשוט.

גובה הצמח – כפי שאתם יכולים לראות בתמונה הראשונה במאמר למעלה, מקרה בו היה ברור שבעלי הבית אינם מעוניינים להסתיר מעצמם את הנוף כאשר הם ישובים בסלון ולכן נבחרה צמחיה שיאנה עולה על גובה 30 – 40 ס"מ.

בלי לחץ את הכל סיכמתי בסוף כדי להקל עליכם.

כיצד לבחור צמחים למרפסת

אספו כמה שיותר נתונים

מילה נוספת חשובה בנושא בחירת צמחים למרפסת. זכרו כי ניתן להתאים צמחים לכל תנאי מרפסת. 'קשוחים' ו או 'מוצלים' או 'מוכי רוחות מטורפות' ככל שיהיו ולכן אל תוותרו על חלום הגינה במרפסת אם זו שלכם לדעתכם האישית (אך לא באמת מקצועית) לא תוכל לשגשג.

בחירה נכונה ומושכלת תמיד תביא לשגשוג. היצע הצמחים המתאימים קיים.

רגע לפני שאתם יוצאים לבחור צמחים אנא אנא הגיעו מוכנים מראש עם הנתונים הבאים:

  • מי אתם? בעלי ניסיון עם טיפוח צמחיה באדניות או קלולס לחלוטין? (אבא חקלאי לא אומר שאתם בעלי ניסיון) 🙂
  • מהיכן אתם בארץ?
  • האם ישנם ילדים מתחת לגיל 5 בבית?
  • אילו בעלי חיים אתם מגדלים? אם ישנם כאלו.
  • לאיזה כיוון פונה המרפסת?
  • באיזו קומה אתם גרים?
  • בכל פאה / צד של המרפסת – החל מאיזו שעה מופיעה שמש?
  • מי יטפל בגינה? אתם או בעל מקצוע?
  • איך תתבצע ההשקיה? ידני או אוטומטי?
  • אם אתם "חולי ניקיון" ונשירת פרחים או עלים על רצפת המרפסת תגרום לכם לרדת מהארץ ציינו זאת לעצמכם.
  • איזה סגנון אתם אוהבים? עשבוני ונע ברוח שדה סטייל? או עלים רחבים מעוגלים ג'ונגל סטייל? מראה ים תיכוני?

המנגנון פשוט למדי, הוא יחבר אתכם לאמירתי בתחילת המאמר. מתחילים ממה לא מתאים.
אחרי שתענו לעצמכם על השאלות הנ"ל ולמעשה היצע הצמחים ירד מ 960 ל 36 צמחים, תוכלו לחוות הצלחה. מדוע? כי דייקתם כמעט ובדגש על כמעט, את רשימת הצמחים שתתאים לכם.

מדוע רשמתי כמעט? כי בחירת צמחים והתאמה שלהם לתנאי המרפסת היא חלק אחד בתהליך. סיום התהליך הוא בתכנון. נותר כעת "להלחין" את רשימת הצמחים עמה יצאתם לכדי גינה במרפסת ולשלבם לכדי עיצוב ומראה כללי ובזאת אני מתמחה למעלה מ 3 עשורים.

אם אתם מעוניינים לעצב גינה במרפסת תוכלו להשאיר לי פרטים ו'אלחין' אותה עבורכם. לחיצה על הקישור הבא ובחרו מסלול תכנון המתאים לכם.

בחרו חבילת תכנון ועיצוב מרפסת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *