חיפוש
שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

אילו מטפסים לשתול סמוך לעמודי פרגולה במרפסת

אילו מטפסים לשתול סמוך לעמודי פרגולה במרפסת

איזה צמח מטפס

יתאים לשתילה סמוך לעמוד במרפסת

צמח מטפס או צמחים מטפסים בכלל, אותם אתם מדמיינים עולים ומטפסים על עמודי הפרגולה שלכם במרפסת או סתם על עמודים שיש לכם, הם עניין מורכב בהיבט של בחירתם ואנסה לסדר מעט את הדברים.

קחו נשימה, זה הולך להיות טיפה ארוך אבל יסודי.

אני כמעט לא מכיר לקוחות שתכננתי להם המרפסת, שאינם שואלים / מבקשים צמח מטפס שיעלה ויכסה אזור או אלמנט.

הסיפור כמו תמיד הוא הגדרת צרכים שלכם, האם לצורך הצללה או כיסוי או שניהם? על כך במאמר אחר. לעת עתה באו נישאר ממוקדים בעניין העמודים וללא קשר לצורך הצללה או כיסוי כאמור.

 

צמח מטפס

מה חשוב להכיר ולקחת בחשבון

חשוב לזכור כמה נקודות בהקשר של מטפסים בכלל ובהקשר של מרפסות בפרט. הנתונים הבאים שאציג כאן מן הסתם כבר יעזרו לכם בהבנת השיקולים בבחירת המטפס.

  • לכלוך – כמעט כולם עומדים בהגדרת לשון העם כ – "מלכלכים"! כן, מה לעשות זה חלק ממה וממי שהם, המטפסים. חלקם נשירים לחלוטין בחורף, חלקם נשיר מותנה וחלקם האחר ירוק עד בהגדרתו אך בהחלט משירים (אומרים משירים לא מנשירים ) אם כבר האקדמיה ללשון וזה…
  • מיכל שתילה – צמח מטפס במרפסת מתנהג שונה לחלוטין מצמח מטפס בגינת קרקע. ראשית, הוא גדל במיכל ולכן נדרש מיכל עמוק ורחב דיו שיאפשרו לו להשריש ולהתבסס כראוי. אם המיכל לא יהיה עמוק ורחב מספיק, גם אם בחרתם את המטפס המתאים ביותר, את מלוא הפוטנציאל שלו הוא כנראה לא יממש ולא תבינו למה. עומק 50 ס"מ לפחות ורוחב או קוטר מינימלי של 40 ס"מ.
  • רוחות – אהיה מאוד זהיר במה שאכתוב מיד אבל… שימו לב לעניין הבא: אם המרפסת שלכם היא כזו ש'חוטפת' מכות רוח "מטורפות" כמו שרובנו מתנסחים אז תחשבו מה עשוי לקרות לעלים, לפריחות או למטפס עצמו כשהוא נצמד/מוצמד לעמוד במרפסת ואף עולה עליו. כן, בדיוק!
  • סבלנות – אם אין לכם כזו, למרות שישנם מטפסים 'מהירי צימוח' ואתם רוצים כיסוי מהיר של  העמוד למשל, זה יצמצם את אפשרויות הבחירה. על כך אני אוסיף את הטיפול השוטף בצמח. יש כאלו שדורשים כל הזמן הכוונה וגיזום ויש כאלו שכמעט ולא.

לסיכום סעיף התאמת צמח מטפס לעמוד במרפסת! שילוב האופי שלכם (אורך רוח ואי חשש מ"לכלוך"), תנאי המרפסת (רוחות ומקום להניח מיכל במידות שציינתי) 2 אלו יהוו את הבסיס לבחירת צמח מטפס מתאים.

 

צמח מטפס – צורת צימוח

שיקולים נוספים בבחירת צמח מטפס שיצמח סמוך לעמוד במרפסת. הפעם, צורת הצימוח. חשוב מאוד להכיר את הנתונים הבאים כדי שתוכלו להכניס אותם למערכת השיקולים.

  • ישנם מטפסים להם יש 'כריות הדבקה' והם בעצם נצמדים לעמוד/קיר/מחיצה וכו'…
  • ישנם מטפסים שקצות זרועות הענפים שלהם פשוט 'נכרכים' על חוטים, רשתות וכו'…
  • ישנם מטפסים שאין להם יכולת הדבקה או כריכה. ורד מטפס למשל הוא אחד כזה והוא זקוק להכוונה תמידית אך לעתים מאוד רחוקות. כלומר יש את אלו ש זקוקים לתמיכה והכוונה ויש את אלו שפחות או כלל לא.

 

המלצה שלי למטפסים

הנשענים על הנקודות והדגשים שציינתי עד כה, כל שם יוביל אתכם לקישור עם כל הפרטים עליו. בגדול, אם זו המרפסת שלי, את השמות הבאים הייתי שמח למקם סמוך לעמוד.

  1. אברון מדגסקרי
  2. ביגוניית הקנוקנות
  3. הרדנברגיה תלתלנית
  4. יסמין פרחוני
  5. לפופית לבנה
  6.  גפן

 

מילה או שתיים על הגפן!

באופן אישי אני מוצא את הגפן כמתאימה ביותר בכמה היבטים. הראשון הוא ההתאמה לעובדה היותה חזקה, עמידה, קשוחה, ארץ ישראלית במידה רבה.

שנית, כשזו נותרת עירומה וללא עלים עליה, מראה הגזע המעוצה (נכון נדרשות שנים מספר כדי לעצות אותו) והעבה שסובב סביב העמוד, מרהיב בפני עצמו.

ג', קלה מאוד לתחזוקה, ממש כמעט 0 התעסקות בוודאי אם עושים שימוש בגפן שמופיעה בקישור (מס' 6). ד' – פרי! אשכולות של ענבים, יש משמח מזה? ה' – קלי קלות לייחור.

כמו תמיד המלצותיי ובחירותיי ל צמח מטפס יישענו על עמידות, מינימום תחזוקה והתעסקות ומקסימום הנאה.

שלכם

אייל

2 מחשבות על “אילו מטפסים לשתול סמוך לעמודי פרגולה במרפסת”

  1. Rivka Barshack

    שלום אייל,החומר שאתה שולח מאד עוזר לי.
    יש לי מרפסת קטנה ומקסימה בבית במרכז תל אביב.
    בית ישן שלאחרונה הוסיפו מרפסות.
    בלי קשר לנושא של היום יש לי שאלה.
    אני רוצה לדשן את הצמחים עם מלח אנגלי.
    מהו המנון הנכון ובאיזו תדירות?
    תודה

    1. הי רבקה,
      תודה על המשוב, שמח שאת נעזרת בחומרים.
      אני לא מכיר דישון מהסוג הזה ולכן לא אדע לענות על כך
      אשמח ללמוד לעומת זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *