חיפוש
שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

סוגי משתלות

סוגי משתלות

סוגי משתלות

איך תדעו איזו משתלה מתאימה לכם?

 

קיימות סוגי משתלות רבות ושונות. את המאמר הבא בחרתי לכתוב בצורה שתסביר מעט יותר בדיוק את ההבדלים השונים בין המשתלות וכיצד תוכלו להפיק מתוך כך את המיטב עבורכם.

אולי נכון שאתחיל מדיוק המונח משתלה. המקום בו שותלים או שתלו צמחים בעבר ועם הזמן המשתלה הפכה למקום המוכר צמחים אך לא המקום בו מגדלים אותם, או המקום בו שתלו אותם.

מרבית הציבור הרחב עושה שימוש במונח משתלה כאשר בפועל מדובר במקום העוסק בממכר צמחים או צמחים בשילוב דברים נוספים. מה שנקרא, משתלות שיווקיות.

מיד אציג את סוגי המשתלות השונות כאמור בכדי שתוכלו להחליט איזה סוג משתלה נכונה לכם.

במאמר זה פחות אעסוק ב איזו משתלה מומלצת לכך וכך, אך בהחלט אתן דוגמאות על מנת להמחיש ההבדלים.

 

 

משתלות גידול

או

משתלות יצרניות

 

אם לקחת את המונח משתלות ולחבר אליו את המונח גידול זה כמעט כמו לומר זהו חדרו של המנכ"ל הכללי. משתלות כ משתלות ברור שהן מגדלות את הצמחים. משתלות הגידול הינן למעשה משתלות המגדלות את הצמח מיומו הראשון כמעט, עד הוצאתו אל המקומות בהם מוכרים צמחים הן המשתלות השיווקיות לציבור הפרטי או המקצועי.

המקום שהוא סופרמרקט לצמחים – לא משתלה :-).

משתלות גידול לרוב אינן פותחות שעריהן לציבור הרחב. הן מוכרות את תוצרתן או גידוליהן ליתר דיוק, למקומות בהם מוכרים צמחים. מדובר הלכה למעשה בפסי ייצור של צמחים.

 

משתלות מתמחות

משתלות מתמחות. כאן הנישה מחולקת לשניים. משתלה מתמחה לרוב עוסקת בגידול צמחים מזן סוג או משפחה מסוימת טיפוחם ומכירתם. כמו למשל משתלה מתמחה בתחום עצי פרי  יחד עם זאת, ישנן משתלות לממכר צמחים אשר מתמחות בצמח או צמחים מסוימים אך הן אינן עוסקות בגידול הצמחים.

כלומר, צוות המוכרים או בעל/ת המשתלה המתמחה אינו מגדל את הצמחים אשר ברשותו אך בקיאותו הרבה בתחום מאפשרת לו להצהיר על התמחות ואת הצמחים אותם הוא מציע לקהל חובבי הצמחים, הוא רוכש ממשתלה הייצור המתמחה.

סוגי משתלות

אתן שתי דוגמאות לסוגי משתלות מתמחות. משתלת חסקלברג – מתמחים בעצי פרי, מגדלים אותם ומוכרים לקהל הרחב. משתלת חישתיל המתמחה בפרחי עונה ומוכרת אותם לבתי ממכר הצמחים בלבד, מה שאנחנו קוראים להם משתלות ומתמחה כמובן בשתילי ירקות אותם היא מוכרת בעיקר לחקלאים.

אם עשיתי לכם קצת בלאגן, אני מבטיח לעשות סדר ממש בהמשך ובקרוב. נעבור כעת לסוג המשתלה הבא.

 

משתלות מקצועיות

הבהרה חשובה. אם לא הוגדרה המשתלה כמקצועית, אין זה אומר שהיא אינה כזו. משתלות מקצועיות הכוונה למשתלות הפונות לבעלי מקצוע בלבד בתחום הגינון והצומח.

אלו משתלות שלא ימכרו או אם לדייק, אינן מוכרות צמחים לציבור הרחב אלה לגננים, אדריכלים, מעצבי וכיו"ב… במשתלות אלו ישנו תמהיל בין צמחים אותן הן מגדלות ומטפחות בעצמן לבין צמחים אותם הן רוכשות מהמשתלה המתמחה היצרנית.

נכון יהיה לומר גם כי ישנן משתלות שיווקיות (אגע בהן מיד) כמובן המוכרות צמחים לגננים, אדריכלים, מעצבים וכד'…

 

משתלות שיווקיות

משתלות שיווקיות הן המשתלות אותן אנו הציבור חובב הגינון פוגש על בסיס יומי. לכל אחת ואחד מאיתנו סביר להניח יש את המשתלה או יותר החביבות עלינו.

עם השנים והתפתחות ענף הגינון הפרטי בארץ, נכון יהיה לומר שאלו בפועל 'מרכזי ידע וממכר צרכיי גינון'.

מדובר במשתלות שהפכו למעין Garden centers ומכילות בתוכן ציוד השקיה, ריהוט גן וידע מקצועי בתחום הצמחים.

 

איך יודעים לאיזו משתלה ללכת?

סוגי משתלות – גם כאן אעשה חלוקה ואפיון. אז איך תדעו לאיזו משתלה ללכת? יש לכך שתי תשובות. האם אלו אתם שהולכים לבחור את הצמחים למרפסת / גינה שלכם או הגנן עושה זאת עבורכם?

השאלה השנייה היא, כמה זמן פנוי יש לכם?

אם אין לכם זמן, חשק, רצון והבנה, אזי לגשת לבחור צמחים במקומות שונים וכד'.. זה לא ממש עבורכם, העזרו במתכנן הנוף או הגנן שלכם.

אם יש לכם זמן, חשק, רצון והבנה, גשו בעצמכם ולמדו. באופן אישי אני חושב שזה נכון וחשוב לגשת בעצמנו ולא כי איננו סומכים על מישהו אחר שיעשה זאת עבורנו.

זאת משום שהלמידה בעיניי לפחות מהווה מנוע משמעותי. הסקרנות לדעת וללמוד משוה חדש.

שורה תחתונה,

מאחר ולציבור חובב הצמחים אין הידע המקצועי הנדרש מחד ומאידך הוא מאוהב קשות בחוויית ההסתובבות במשתלה, או אז הדבר הנכון לעשות הוא לגשת עם התכנית שיצרתם למשתלה השיווקית הביתית שלכם ולבקש שם שיזמינו עבורכם את הכל.

אלו מכם המנוסים לצורך העניין, כבר יודעים למשל לומר שהם מעוניינים בעצי פרי ממגדל זה וזה ושיחי ורדים ממגדל זה וזה. או אז המשתלה מזמינה עבורכם את הצמחים ממשתלת הגידול או הגידול המתמחה.

 

משתלות זולות

לסיום

 

אין כמעט שבוע שאני לא נתקל בבקשה לסייע באיתור משתלה זולה. אייל איפה יש משתלה זולה. אישית אני לא באמת מבין למה הכוונה ולא כי אני מבקש להקשות עליכם.

מה זה אומר משתלה זולה? בכדי לדעת האם המשתלה באמת זולה לכיס שלכם, עשו רשימת צמחים מדויקת בין המשתלות השיווקיות השונות. אני חושב שתקבלו תמונה די ברורה כי אין כנראה דבר כזה, משתלה זולה.

אצל אחד העצים זולים והשיחים יקרים ואצל השני בדיוק הפוך. מעבר לכך, אינכם באמת יודעים מי גידל מה איך ואיפה? תחום גידול הצמחים פרוץ לכל עבר ולנו הציבור אין את הידע לבדוק האם מה שרכשנו אכן נכון, מתאים, ויביא אותנו לתוצאות המקוות.

מקווה שעזרתי ולו במעט

אם לכם מרפסת ריקה ואתם זקוקים לסיוע בחשיבה והערכת עלויות כדי שתדעו בפני מה אתם עומדים, צרו עמי קשר באמצעות הקישור הבא ונדבר.

אייל

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *