שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

תכנון ניקוז והשקיה לאדניות

תכנון ניקוז והשקיה לאדניות

תכנון ניקוז והשקיה לאדניות

לרוכשים דירה חדשה

לאור מה שאני פוגש בשטח חדשות לבקרים אנא הפיצו הפוסט הבא: אם אתם מתכננים ירוק במרפסת הדירה החדשה שרכשתם וזו עדיין נמצאת בתהליכי בניה, אנא מכם אל תחמיצו את הזדמנות להניח תשתית בשלב זה לפני שהקבלן או היזם מוסרים לכם מפתח. תשתית עבור מה? תשתית להשקיה שתוביל מים ממערכת ההשקיה העתידית לאדניות ומהאדניות לנק' הניקוז המרכזית במרפסת.

מהו הדבר הבסיסי והחשוב ביותר שחייבת לכלול התשתית?

שימו לב עד כמה רחוקה נק' ניקוז המים מהדפנות

 

מיקום נקודת יציאת המים

מודה שאני לפעמים פשוט מתקשה לתפוס כיצד אפילו בדירות יוקרה היזם או הקבלן המבצע פשוט "שכחו" למקם נק' מים במרפסת. עזבו רגע את עניין המים להשקיה של 2 עציצים! מים לשטיפה באופן כללי. באין נק' מים במרפסת אתם עשויים למצוא את עצמכם מעבירים דליים או צנרת מים מנק' אחרת בדירה דרך הסלון אל המרפסת. בואו נסכם שבאחריותכם לא לפספס בשום אופן את שלב התקנת נק' המים במרפסת. זו מאוחר יותר תפוצל לשניים ותאפשר לכם גם יכולת שימוש שוטפת וגם השקיה. נגיע לכך עוד מעט.

איפה למקם את נק' המים? לא ממש משנה, על אחד הקירות אבל בבקשה לא פחות מגובה של 60 ס"מ מעל הרצפה, אל תמקמו את נק' המים הזו סמוך לרצפה, זה יהיה מאתגר אחר כך לנסות להתחבר אליה עם צינור גינה או מערכת השקיה, למה להתכופף?

באיזה קוטר על נק' יציאת המים להיות? הצמדו לקוטר 3/4 צול והחיים יהיו קלים ופשוטים יותר.


ניקוז והשקיה לאדניות

מיקום נקודת ניקוז המים

חלק זה לטעמי שווה ערך בהתייחסותו בדיוק כמו נקודת המים אם לא יותר. הדבר הראשון ממנו אתם רוצים להימנע זו מערכת השקיה הנפתחת מס' פעמים ביום ומרטיבה את רצפת המרפסת. רצוי שכל האדניות ינוקזו דרך צינור מרכזי אחד ישירות אל פתח ניקוז המים של המרפסת.

איפה למקם את נק' ניקוז המים? בנק' הנמוכה ביותר במרפסת, לא ליד, לא בסמוך, לא כאילו אלה בדיוק ובמרכזה של הנק' הנמוכה ביותר. מיותר לציין כמה פעמים נתקלתי בנק' ניקוז שהותקנה גבוה יותר מכלל שטח המרפסת.

השקעתם הון בריצוף ייחודי למרפסת אבל את נק' ניקוז המים השארתם במרכזה? Think again

היכן למקם את הנקודה הנמוכה ביותר? קרוב ככל האפשר לאחת מפינות המרפסת. לא רחוק 80 ס"מ מהקיר, לא במרכז המרפסת, בקיצור לא כמו בתמונה למעלה. הכי קרוב לאחת מפינות המרפסת הרחוקות מהצד של הסלון. אין צורך שאסביר מדוע אני מקווה, ואל תתפשרו על כך.

התמונה למעלה מציגה כשל תכנוני. שימו לב למיקום נק' ניקוז המים במרפסת. לא זו בלבד שהיא קרובה יחסית לסלון, היא גם רחוקה משמעותית מדפנות המרפסת. רוכשי הדירה הזו למרות שכעת מעוניינים במספר אדניות למרפסת, לא הניחו תשתית תחת הריצוף במהלך הבניה ובעצם נותרו עם פתח ניקוז מים שמאלץ אותם להריץ מהאדניות עד למרכז המרפסת צינור ניקוז מים חשוף, מכוער ולא בטיחותי. ברור שלא נעשה זאת, אנו כבר נמצא פתרון יצירתי. אבל אין דוגמה טובה מזו להמחשה.


הניחו מראש

שרוולים להעברת צנרת השקיה וניקוז

מקור יציאת המים היא הנק' ממנה יצאו הצינורות לאזורים השונים בהם תמקמו אדניות בהמשך, אלו יעברו תחת הריצוף ויהיו נסתרים מהעין. התמונה או התרשים הבא מנסים להמחיש את הכוונה. ממקור המים יוצאים צינורות השקיה המובילים את המים אל עבר האזורים בהם מתוכננות האדניות. אין צורך להוביל תחת הריצוף צינור לכל אדנית בנפרד. צינור אזורי בהחלט יספיק.

הקווים השחורים עליהם נקודות עגולות היוצאים במרוכז מנק' המים וחוצים את המרפסת, אלו הם קווי ההשקיה.

הקווים הארוכים אשר אינם עם עיגולים עליהם ומקיפים את המרפסת בקרבת הקירות והמעקה, אלו הם ***קוי הניקוז.

 

חשוב: תכנון ניקוז והשקיה לאדניות מראש הוא המתכון להצלחת הגינה במרפסת. ביצוע מדוקדק והוא באמת קל זול ופשוט דרמטית בהשוואה להתמודדות שתהיה לכם בהמשך אם התקנות לא אסטטיות ויקרות. התרשים שהצגתי כאן אינו מדעי ואין זו מטרתו, החשוב מכל הוא להבין את הרעיון. מי השקיה לשלוח אל עבר אזורי הגינון במרפסת, ואת צנרת הניקוז לשלוח אל עבר נק' הניקוז שהוגדרה מראש, זהו!

רכיבים: תכנון , הבנה, ידע וביצוע.

הוראות הכנה: לתכנן מראש לא רק את פנים הדירה אלה גם מה שמעבר לזכוכית הסלון, להגדיר לקבלן במדויק מה נדרש ומה התכנית ולבצע.

טיפים: אם אתם כבר במעמד זה, מציע לנצל ההזדמנות ו"לזרוק" עוד כמה שרוולים לתאורה במתח נמוך או כספייר לצרכים עתידיים. מה אכפת לכם? ממילא אתם כבר מניחים צנרת רגע לפני הנחת הריצוף.

בקשה קטנה, אני כותב? אתם תפיצו.  הפוסט הזה חייב להגיע לכל אותם רוכשי דירות עתידיים להם יש מרפסות. חשוב שיחשפו לנושא וייקחו נקודות אלו בחשבון להמשך הבניה.

ייתכן והייתי צריך להתחיל מהנקודה הבאה, משקל! לכל מרפסת יש עומס מירבי אותו ניתן להעמיס עליה. בסוף המאמר תמצאו מחשבון קל שיסייע לכם לחשב את המשקל אותו אתם מתכננים לייבא למרפסת 🙂 בכל מקרה, קריטי לקבל אישור מקונסטרוקטור. בינתיים חשבו מישקלי אדניות.

לסיכום, תכנון ניקוז והשקיה לאדניות עוד בטרם נבנה הבניין, הדירה או בשלבי בניה מוקדמים הוא הכרחי, וכפי שכתבתי לאוו דווקא מטעמי גינה במרפסת. נק' מים במרפסת לצרכים שוטפים זה הכי בייסיק שניתן להעלות על הדעת.

שלכם

אייל

12 מחשבות על “תכנון ניקוז והשקיה לאדניות”

  1. בילי

    הי,
    האם הצינור ישמש גם להנחת צנרת ההשקייה וגם לניקוז?

  2. אילן באומינגר

    שלום אייל,
    מברוק, אחלה אתר!
    רציתי לשאול לגבי ניקוז עציץ גדול (קוטר 1 מטר) מעל רצפת דק (יש 2 נקודות ניקוז מתחת לדק):
    1) היכן ניתן לרכוש נקז ותא ביקורת?
    2) היכן ניתן לראות כיצד מתקינים נקז ותא ביקורת?
    תודה!

    1. הי אילן,
      תודה רבה
      רכש ניתן למצוא בכל חנות של רשת הגרעין או בקיצור כל חנות גינון
      לגבי סרטונים הייתי מחפש ביוטיוב תחת התקנת ניקוזים באדניות וכיו"ב

  3. אסף

    אייל בוקר טוב וחג עצמאות שמח
    אני מתכנן כעת להחליף ריצוף במרפסת כולל הוצאת החול ( עד האיטום הקיים) , שאלתי היא האם הנחת צנרת הניקוז
    מתבצעת מעל האיטום הקיים או שצריך לחדור אותו ואח"כ לאטום מחדש .
    אשמח לפרט טכני המתאר הנחת הצנרת מעל האיטום .

    1. הי אסף,
      בהחלט הנחת הצנרת והשרוולים בתוכם תעביר את הצנרת, מונחים על גבי שכבת האיטום.
      את המתאר אתה יכול לראות ולהקיש ממנו לצרכים שלך בדף / מאמר אותו קראת.
      אין פשוט מכך – תגדיר את הנק' אליהם אתה ורצה להגיע עם צנרת השקיה וניקוז והנח את הצנרת ממקור המים כצמה אחת ממנה תתפצל לנק' אותן סימנת
      בהצלחה

  4. שמעון

    שלום,
    איזה צינור כתב ממליץ לשים מתחת לריצוף שישמש כשרוול לטובת צנרת השקיה או ניקוז?

    1. הי שמעון,
      בגדול צינור 25 מ"מ דרג 4 > השאלה היא כמה מרווח קיים
      בכל מקרה צור עמי קשר > יש לי פתרון הרבה יותר פשוט ויצירתי לכך
      0508868808

  5. אלינור בנימין

    שלום אייל, בלוג חיוני וחשוב מאוד. אני תכננתי כל פרט בדירה שלנו יחד עם המעצבת, אך לא נתנו דעתנו0 כלל על המרפסת, ועכשיו אני מצטערת מאוד. גם אצלנו חור הניקוז רחוק בכ-90-100 ס"מ מצידי המרפסת, אילוץ שהוכתב על ידי הקבלן. רשמת על אפשרות לפיתרון יצירתי להעברת צינור הניקוז המכוער והלא בטיחותי מהאדנית לחור הניקוז. אשמח לקבל פרטים על כך… חשבתי על אפשרות של הרמת 2-3 בלטות והנחת צינור שקוע, אך הייתי שמחה לפיתרון שלא מחייב להתעסק בריצוף. תודה אשמח לקבל את עצתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *