תקנון קהילות – שינוי מתבקש
רוב הקהילות, אולי אפילו כולן, מכריזות בשורה הראשונה בתקנון או כללי הקבוצה, כי אין לפרסם אצלם בקהילה ופרסום ייחסם והחבר ישוגר אחר כבוד לבדידות וריטואלית לעולמי עד. ואני שואל, למה? מה הסיבה לכך?
אולי כי זה יושב על ההתייחסות שלנו למילה 'קהילה' זה נשמע חברתי וזה אכן כך אבל רובנו נוטים לבלבל או להתבלבל במשמעות, אגע בזה מאוחר יותר.
נניח שהייתם רושמים התייחסות לעניין הפרסום רק בסוף התקנון ומציינים ש: 'הפרסום בקבוצה עולה כסף. במידה ואתם מעוניינים לפרסם בקבוצה פנו למנהל הקהילה וזה ייבחן האם אתם עומדים בכללי הפרסום. במידה ויש לכם תקציב פרסום ואתם נכונים לעמוד בהגדרות וכללי הפרסום בקבוצה השאירו פרטים.
למה זה חשוב?
- מסר למפרסמים פעם אחת שיש כאן התנהלות רצינית.
- חינוך המפרסמים ה'קרציות' שלא מרפים ומנסים להיכנס שוב ושוב לקהילה כי הם מזהים את הפוטנציאל, אז שיישלמו על זה אחרי שבחנו אותם והם יודעים ליצר ערך. אתם דייקתם וריכזתם את הקהל בפינצטה משך חודשים ושנים? עבור הגוף העסקי לפרסם אצלכם זו עלות השווה לעלות ציוד משרדי בהשוואה לזמן שאתם השקעתם אז… בבקשה.
- מסר לקהילה שאתם אמונים על הסינון וראויים לתגמול על ההשקעה שלכם. אחרי הכל הכנסתם מישהו להציג מרכולתו שהיא פתרון לצורך של הקהילה ועל הדרך דאגתם להם גם להטבה שלא היו מקבלים במקום אחר למעט בקהילה.
אגב כך נראה התקנון שלי – בעלי עסקים – במידה וקראו עד הסוף וירצו להתקדם, ילחצו על קישור המסביר להם במפורט, למי מהם ואם בכלל זה רלוונטי? מה התהליך? ובעיקר מה יוצא להם מזה?
על קהילה ועסק
למה זה מבלבל?
אני משוכנע ש כולנו בלי יוצא מהכלל בעלי אופי 'חברתי', אתה לא יכול להקים ולהוביל קהילה (סליחה על השימוש בלשון זכר, כאב לשתי בנות + כלבה ואישה מדהימה אני אמור לכתוב אחרת 🙂 ) אם אין בך את הניצוץ החברתי.
אין לזה כל קשר לעניין הכסף… What so ever. קהילות הוקמו ויוקמו כאשר הן מתבססות על שני דברים מרכזיים
- תחומי עניין משותפים – שהם ע"פ רוב ה'תירוץ' לתחושת שייכות
- מענה לצורך
"הי אייל – יש לי מרפסת ואני חובבת גינון בעציצים אבל תמיד הרגשתי לבד, פתאום הגעת עם קהילה שזה תחום העיסוק שלה ולו זו בלבד שאני לא" לבד" יותר בעולם הזה, אני יכולה גם לחלוק את כל התסכולים והקשיים שלי ועל הדרך ליהנות מאנשים מדהימים חדשים, ידע שלא נחשפתי אליו קודם לכן ומוצרים שבכלל לא ידעתי שקיימים או כאלו שמחירם בשוק גבוה מאד, ובזכות הקבוצה אני מקבלת אותם בהנחה, תכ'לס די התמכרתי – תודה על הכל דגנית".
- פתרתי תחושת בדידות – יש קהילתי מזה?
- יצרתי היכרויות עליהם לא חלם החבר קודם לכן – יש קהילתי מזה?
- עניתי על צורך – יש חברתי מזה?
- יצרתי ערך – יש מניע גדול מזה לפעולה?
- גורם לי לחייך מכאן עד אוגנדה? – בארורררררר
- שווה כסף? – אין שאלה בכלל!
הרי ברור שאם כמפרסם אתן לכם צ'ק שמן קבוע מיד חודש ואליו יתווסף אליו עוד מפרסם ועוד אחד… אולי תמצאו עצמכם עובדים בקהילה במשרה מלאה?
ממילא אתם כבר עושים זאת, מכורים לנייד ולכל 'קריאת שירות' 🙂 שמגיעה מאיזה חבר שמתלונן או מבקש או רוצה תשובות או לשבח אתכם… כל זה ממילא קורה אז…
אם תרצו – קהילות הן אולי בכלל עסק חברתי?! ימים יגידו, אני חושב כבר היום שכן ולשם זה הולך.
אוקיי ומה עוד?
לפני כמה ימים העליתי הנושא הזה לדיון באחת מקבוצות הפייסוש ומנהל קהילה ענה לי כך (אגב אולי הוא קורא זאת עכשיו?) "לעשות כסף? אני מנהל קבוצה בקמפוס שעוסקת באבדות ומציאות, בהצלחה לך עם זה"
אאוריקה – ואז הבנתי – הבנתי שעניין הכסף כמו תמיד קשור לתפיסת עולם… רציתי מיד לכתוב לו, אתה יודע על כמה מודלים אני יכול לחשוב רק בדקה שחלפה שיניבו לך הכנסה מהקהילה ועל הדרך ערכך רק יעלה מולה? אתה מבין כמה עולה לסטודנט Laptop שאבד? תיק עבודות שנעלם? ארנק? מפתחות לרכב? צעיף שהביא מדרום אמריקה? שאמשיך?
תקנון קהילה המציע לפרסם בתשלום
בשום מקרה לא בשלב הראשון
בשלב הראשון בונים קהילה, "מתאבדים" עליה 110% מהזמן. כולנו יודעים שבנית קהילה וניהולה זו עבודה והיא כאמור לא מתאימה לכל אחד בוודאי אם רוצים קהילה מניבה.
שלב הצגת עניין הפרסום בתשלום לדעתי מגיע כאשר הקהילה מגיעה לדינמיקה בה הקהל כבר חי ונושם לבד ואתם עסוקים בעיקר בעבודות השיטור. זו כנראה נקודת הזמן לעדכן נושא הפרסום בתקנון. זה ייקח שנתיים, שבע?! לא יודע, כל מנהל חש את קהילתו ויידע לבד מתי הגיע הרגע להראות לעולם את התקנון החדש.
אני לא בטוח שאני יודע איך לסיים את הפוסט הזה 🙂 , אני רק יודע דבר אחד. השיח הפנימי של מנהלי הקהילות(בינם לבין עצמם) והשיח החיצוני (בינם לבין העולם) בנושא הכסף משתנה וזה מבורך.
וכדי שלא תגידו שרק כסף מעניין אותי – הנה מה שאני עושה כבר למעלה מ 10 שנים…
המאמר הבא עוסק ב למה חשוב שלכל מנהל קהילה יהיה גם אתר
אייל