אדניות והולכת חום וקור
באחד המאמרים שפרסמתי לאחרונה ציינתי את העובדה שהדרך בה אנו בוחרים אדניות ע"פ רוב זהה לדרך בה אנו בוחרים צמחים. משהו נראה לנו "ממש יפה" ומתאים לעיצוב הבית ומאותו רגע אנו נשבים בקסם היופי מבלי לקחת בחשבון את ההשפעה שיש לחומר ממנו עשויה האדנית ולגוון שלה.
תזכרו שצמחים באדניות בניגוד לצמחים בקרקע גדלים בתנאים מאד שונים, לדוגמה אתן את המקרה הבא בו הגעתי לתת יעוץ בנושא מסוים במרפסת לפני זמן לא רב ובצד דרום עמדו 3 מכלי מתכת (קופסאות ענק של זיתים וחמוצים עד לא מזמן) צבועים ומעוטרים בצורה מעוררת השראה ביופי, במחשבה וכמובן בביצוע.
העניין הוא שאדנית ממתכת בעלת דופן כה דקה חשופה לשמש הישראלית בקיץ 6-8 שעות ביום זה מתכון נהדר להכנת 'תה וינקות' (פרחי עונה לקיץ). במקרה שכזה החום פשוט מרתיח את תערובת השתילה הלחה מבפנים ואת מערכת השורשים ואף יותר מכך, ישנם חומרים שלא זו בלבד שסופגים חום לאורך שעות הם גם משחררים את החום באטיות.
כל זה בוודאי לא קל לצמח בלשון המעטה ואף פוגע בו ומשם באופן ישיר במראה שלו. מכאן בעלי הבית משקים אותו בבהילות כל יום בצהריים כי הצמח נראה להם עייף, שמוט, מסכן אבל בעצם מים זה הדבר האחרון שחסר לו, מעגל קסמים שדינו ברור. קרטיב בטעם לימון לעומת זאת זה בהחלט משהו שהיה משמח את הצמח 🙂 במקרה שכזה.
רוצה לומר, כאשר אתם מגיעים למשתלה עם הרשימה עילה דיברנו מס' פעמים, אתם כבר יודעים מראש לאיזה כיוון פונה המרפסת שלכם או חלון הבית, עכשיו בהתאם לכך חפשו חומרים וגוונים בעלי מוליכות חום מתאימה.
אדניות והולכת חום וקור לפי כיוון המרפסת
ע"פ התרשים שיצרתי כאן תוכלו להבין שחומרים בעלי מוליכות חום גבוהה כמו מתכת, בטון, גלזורה למשל לא תהיה כל בעיה לעשות בהם שימוש בכיוונים – צפון מזרח – צפון – צפון מערב. למה? כי אלו הצדדים שחשופים הכי פחות זמן לשעות רבות של שמש ישירה. כנ"ל לגבי גוונים, אין כל בעיה לעשות שימוש באין ספור גוונים ברצועה זו. ורודים, כחולים, ירוקים הכל הולך ועם כל חומר. גם בגוונים כנ"ל אותם הכללים, גוונים קולטי חום אין כל בעיה לעשות בהם שימוש באותה הרצועה. מכאן נרד לרצועה הדרומית והקשוחה יותר.
על אדניות והולכת חום וקור ברצועת הדרום הקשוחה – כיוונים > דרום מזרח – דרום – ודרום מערב. כאן נכון יהיה לעשות שימוש בחומרים שמוליכות החום שלהם גרועה. פלסטיקים (אבל בבקשה דאגו לפלסטיק באיכות הגבוהה ביותר), פיברגלס על תערובותיו השונות, תערובות אפוקסי מיוחדות המותאמות לתנאים הללו, אדניות עץ, סלסלות קש וכיו"ב. אשר לגוונים? טוב זה די מובן אני מניח, ברוב המקרים המרפסות גם כך בהירות ומכפילות את הקרינה במשך היום זאת מעבר לטמפ" המשוגעות שיש כאן, אז השתדלו להיצמד לאדניות בעלות גוונים בהירים ככל שניתן.
כל זאת בהסתייגות, העולם שרד עד היום גם עם אדניות בטון בגוון כהה במרפסות דרומיות, אבל אני מבטיח שאם אותן אדניות היו מפלסטיק איכותי בעל דופן כפולה למשל וגוון בהיר, המראה היה שונה בתכלית. במאמר הבא אני עובר על ההבדלים בין אדניות להן דופן כפולה ויתרונן העצום, אל מול אדניות כעלות דופן אחת.
בהצלחה,
שלכם
אייל