שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

איך מחדשים ומרעננים עצים גדולים בכדים ואדניות?

איך מחדשים ומרעננים עצים גדולים בכדים ואדניות?

מה זה חידוש אדנית?

חידוש אדנית הוא החלק הכי כיפי בעבודות תחזוקת גינת המרפסת. אם אתם טיפוס סקרן כמוני אז בוודאי תהיו בעננים מהחלק הבא, בואו נתחיל. ראשית, במילה שיפוץ אין הכוונה לשפץ את האדנית עצמה, אדניות שבורות לרוב לא משפצים אלה מחליפים. אני עושה שימוש במונח שיפוץ אדנית אך מתכוון לחידוש, שזה בעצם החלפת כל התכולה שלה או לפחות רובה.

שיפוץ אדנית
שורשי העץ למטה החלו לצמוח למעלה על בסיס הגזע ולהתעבות

קחו בחשבון כי לא משנה מהו גודל האדנית/כד שברשותכם או מהו גודל הצמח שבחרתם לשתול בהם, בממוצע אחת ל 2-3 שנים חשוב לרוקן תכולה ולשתול הצמח מחדש מהסיבה הפשוטה שמערכת השורשים שלובטווחי זמן אלו ע"פ רוב כבר לוחצים על דפנות האדנית ובעיקר "קוראים לעזרה" כי אין להם מקום להתפתח, שלא כמו בקרקע.

אם תמתינו מעבר לכך לרוב תתקשו לשלוף את תכולת האדנית החוצה ותיאלצו לשבור כנראה את האדנית, חבל ומיותר. טיפול מונע בתצורת 'שיפוץ אדנית' הוא דרך נהדרת לרענן את הגינה במרפסת.

הפעם במכוון בחרתי להציג דוגמה שכיחה של הזנחה (הנובעת מחוסר ידיעה בלבד) וחוסר בתכנון מקדים. שימו לב לתמונה למעלה, עץ מסוג פיקוס תאילנדי שתול בתוך מיכל עגול קטן.

לי זה מזכיר בהיסטוריה את הנשים הסיניות שהיו מצרים את כפות רגליהן עם נעליים קטנות כאשר הגוף ממשיך להתפתח באופן רגיל ואילו הרגליים (שורשים) מתנוונים. מספיק רק מבט על בסיס גזע הפיקוס בתמונה כדי להבין למה אני מתכוון. אגב אם שאלתם את עצמכם מדוע ענפי העץ כה דלילים וחסרי עלים, התשובה נמצאת בגודל המכל ביחס לצמח שנבחר להישתל בו.

 

חידוש אדנית – מתכון ורשימת רכיבים

רשימת חומרים להצלחת המתכון

  1. מזמרה ידנית > עבור גיזום העץ טרם השיפוץ.
  2. שק טוף > למילוי שכבת הניקוז בתחתית האדנית לאחר השליפה.
  3. שק תערובת שתילה > למילוי האדנית מחדש.
  4. מגבת או שמיכה ישנה > למניעת שריטות ושבר באדנית.
  5. צינור מים > לשטיפה והשקיה בתום "הניתוח" 🙂
  6. כפפות > בטיחות.
  7. פטיש > אם הצמח מסרב לצאת ומיכל השתילה מסרב לשחרר, הגיע העת לשבור.
  8. כף שתילה > תסייע בפירוק חלק מגוש השורשים.

 

 

אז מה עכשיו?

אנא, ללא חשש גזמו לפחות חצי מגובהו של העץ בעזרת המזמרה. אם תחליטו להיפתר מהעץ קל יהיה יותר לפנות עץ חתוך מאשר עץ שלם. אם תחליטו להחזיר את העץ לשתילה חוזרת באדנית אחרת גדולה יותר במרפסת, הגיזום יעודד קליטה מהירה יותר וצימוח מחודש של עלווה.

פרסו על הרצפה שמיכה, מגבת, סדין מה שבא ולא מפריע שייהרס והשכיבו לאט ובזהירות את העץ הגזום כולל המכל על הבד שפרסתם. הרעיון הוא למנוע שריטות ושבר באדנית ואף ברצפה, אם מדובר על משטח דק למשל או פרקט, חשוב שנמנע חבלות מיותרות. העיפו מבט על תחתית האדנית וראו האם יוצאים ממנה שורשי העץ, אם כן פשוט חתכו אותם עם המזמרה הכי קרוב שניתן לתחתית האדנית.

עכשיו לחלק הכי קשה , משוך בגזר. כאשר האדנית במצב שכיבה נסו לאט לאט ובסבלנות למשוך את תכולת האדנית כאשר אחת מרגליכם דוחפת את האדנית לכיוון השני. ללא ספק אם היינו משפצים את האדנית לפני שנתיים כלל לא היינו נדרשים להפעיל כח. התכולה יצאה החוצה והאדנית נותרה ללא שבר? יופי, עכשיו שטפו את האדנית מבפנים בצורה יסודית וודאו כי פתח ניקוז המים נקי ופתוח לרווחה.

החלטות גורליות – אם ממילא החלטתם להיפטר מהאדנית הזו אתם מוזמנים לעשות שימוש בפטיש ולשבור את האדנית, קל פשוט ומעט ברוטלי אבל תהליך שליפת התכולה יסתיים באחת. אם אתם נחושים לשמר את האדנית ללא פגע לשימוש חוזר (מה שאני מאד מעריך) קחו את הזמן וסבלנות ונסו לאט לאט עד שתצליחו. מניסיון, תמיד תנצחו, זה עשוי לקחת זמן אבל הצמח תמיד נכנע בסוף ללחצים והופ יוצא החוצה.

שיפוץ אדנית

חידוש אדנית

הנחיות לשתילה מחודשת של אותו הצמח

הלידה הצליחה ועתה כל שנותר לעשות זה להכין את האדנית הגדולה והחדשה לשתילה. וודאו כי חור הניקוז פתוח, כסו אותו בשכבת טוף בגובה 5 ס"מ לפחות והוסיפו תערובת שתילה לפי ההנחיות בדף הבא.

בסיוע כף השתילה והמזמרה קצרו את מערכת השורשים של העץ ב 1/3 לפחות ורוקנו על הדרך תערובת שתילה ישנה. שימו לב, אין הכוונה לחשוף את מערכת השורשים לחלוטין ,זה עשוי לפגוע בעץ. הרעיון הוא פשוט לדלל מעט את הכמות ולעודד צימוח חדש.

כן, גם השורשים צריכים לעבור גיזום. הרימו את מה שנותר מהעץ אחרי שלב ההתעללות 🙂 והניחו במרכז האדנית החדשה. מלאו את יתרת האדנית בתערובת שתילה תוך כדי הרטבה עם מים זורמים עד להצפה מוחלטת. בשלב זה אין כל חשש מהשקית יתר. כך זה יראה בתום התהליך, תוכלו אפילו לנצל הזדמנות זו ולשתול סביב גזע העץ פרחי עונה, פקעות בקיצור לא חסרים רעיונות לצבוע את העצית החדש.

השקית המשך : במשך השבוע הקרוב השקו כל יום פעם אחת ועצרו מיד כאשר תוכלו לראות מים ניגרים מתחתית הכד על רצפת המרפסת. זה הסימן לעצור. לאחר מכן חזרו להשקות כרגיל בדיוק כמו שהשקתם עד כה.

 

תהליך חידוש אדנית שהצגתי כאן זהה לחלוטין בכל גודל אדנית ובכל סוג צמחיה למעט העובדה שאם אתם בוחרים לשפץ תכולת אדנית עם פרחי עונה, אין צורך לחתוך שורשים ולהחזיר את הצמחים למקום, קנו חדשים 🙂

וכך זה נראה לאחר 4 חודשים

אחרי כזו פריצה ניתן לגזום ולעצב למראה של עץ או להשאיר כך. שתי האופציות פתוחות.

 

רוצים עוד? בואו נעבור ללמוד כיצד להגן על צמחים במרפסת בחורף

 

שאלות לסיכום הנושא

 

מתי הזמן הטוב ביותר לחדש תכולת אדניות? 

באופן כללי החל מחודש מרץ עד סוף אוקטובר. בחודשי החורף ניתן ללא חשש להחליף תכולת ולחדש אדניות המכילות פרחים עונתיים של חורף או צמחים עצים ושיחים נשירים כגון גפן או תפוח למשל…

האם כדאי להחליף את כל האדמה או להשאיר חלק?

אם כבר בחרתם לחדש תכולה, נצלו ההזדמנות לחדש את הכל. תערובת שתילה חדשה וטריה תמיד תשמח את הצמ ועדיפה על הישנה שכבר איבדה מחיוניותה ומרכיביה נשטפו זה לא מכבר עם ההשקיות והגשמים. וכן, גם במיכלים גדולים.

מה הסיבה בגללה חותכים שורשים כאשר מחדשים תכולה?

שתי סיבות. 1 – חיתוך שורשים כמו גיזום ענפים מעודד צימוח חדש ובמקרה של שורשים מאיץ הסיוע בקליטת הצמח. 2 – משאיר יותר מקום לאדמה חדשה טריה ורעננה וכמובן לשורשים חדשים לצאת לדרך חדשה.

15 מחשבות על “איך מחדשים ומרעננים עצים גדולים בכדים ואדניות?”

  1. היי קיבלתי עציץ ער-עלי דפנה בגובה מטר , חלק מהעלים עם חורים -כנראה תולעת
    החלפתי לו אדמה העברתי לעציץ גדול יותר
    אבל אני לא יודעת מה עוד לעשות כדי להיפתר מהחורים בעלים

    אשמח לקבל את עזרתך

    1. Eyal Melyon

      הי שלומית,
      אני בקיא במזיקים ובוודאי אין לי יכולת מענה ללא תמונות
      סליחה על אי היכולת לעזור

  2. מאוד הייתי רוצה לגדל תאנה בכלי , האם אפשרי ?
    הרבה אומרים שלא, מעט אומרים שאפשר אבל לא יתן פרי…..
    אם אי אפשר בכל זאת, מה כן אפשר לגדל חוץ מלימקווט, קומקווט והעצים הננסיים ?
    תודה!

    1. הי ארז,
      ניתן לגדל הכל במיכלי שתילה. אין סיבה שלא
      הדבר היחיד הוא ליצור תיאום ציפיות – עץ פרי במיכל לא יניב (בגדול כן) כמו עץ פרי שתול בקרקע.
      האם יהיה לעץ פרי פרי כאשר הוא שתול במיכל קטן? התשובה היא ש אין קשר בין גודל העץ לעובדה שייתן פרי. מה שמגדיר פרי הוא גיל העץ ולכן,
      אין שום מניעה לשתול תאנה במיכל, כן היא תניב (בערך בגיל שנתיים – שזה פחות או יותר כמו מרבית עצי הפרי) אבל לא כמו עץ תאנה ענק בחצר.
      מה שיגדיר את הצלחת עץ הפרי הוא רק ואך ורק התנאים השוררים אצלך במרפסת
      ראה רשימת עצי הפרי בקישור הבא

  3. יסמין

    תודה על הבלוג המפורט. בגיזום הפיקוס והשורשים האם הכוונה לגיזום בגובה, בהיקף או גם וגם?

      1. ציון

        שלום אייל. אפשר לעשות תהליך כזה גם בבוגנווילאה שנמצאת במיכל?

  4. dveer shvartzbard

    אייל אלפי תודות על בלוג מהטובים ושופעים בתחום. תודה על הזמן וההשקעה שלך. שפע ברכות לאדם מקסים שכמוך על התמיכה בקהילה הירוקה שלנו.

  5. אלי מעייני

    היי אייל כל הכבוד על הבלוג והאנרגייה..'סגרת לי פינה'..ותודה רבה!
    שתלתי מס פעמים שתילי נענה באדנית 'רגילה' בצד דרום מוצל תוך מס ימים עד חודש לערך היא עפה על עצמה ולפתע מדלדלת מאוד.. תערובת והשקייה כנדרש כמובן. האם ייתכן שמדובר ב'מזיק'..התופעה כאמור חוזרת על עצמה..
    תודה רבה!

    1. הי אלי,
      תודה רבה
      מציע, שלח השאלה עם תמונות לקבוצת מרפסות מעוררת השראה בפייסבוק וכך אוכל לענות מדוייק ויתר חברי הקבוצה יהנו מהמענה.
      אייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *