חיפוש
שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

איך להקים בקלות גן ירק בגן ילדים

איך להקים בקלות גן ירק בגן ילדים

איך נכון להקים גן ירק בגן ילדים?

מתנצל מראש, אבל אני לחלוטין לא הולך לדבר כאן על ירקות או סוגיהם. את הפוסט הזה אני כבר זמן רב חושב לכתוב והוא מיועד לגננות וכל מי שמפעיל ילדים בתחום הגינון.

ירקות בגני ילדים? גדלו רק במיכלים והרבה יותר גבוהים.

מי שמכיר אותי ואת עשייתי יודע כמה אני מחובר לחינוך, ולאור נסיוני בפיתוח ערכות גידול ירקות לגיל הרך, אני חושב שכל תפיסת הגינון בגני ילדים חייבת להשתנות ולעבור בקלילות לשלב הבא.

 

גן ירק בגן ילדים

לא על הירק לבדו

אמת, גן ירק בגן ילדים זה חשוב והכרחי, אבל תסכימו איתי שרוב הגננות מתמודדות עם שני אתגרים משמעותיים.

האחד – תקציב.

השני – תשתית טובה מקצועית וראויה שתחזיק לאורך זמן.

למה שאני עומד להציג כאן, אולי אין ערך בהיבט התקציבי, זה תמיד יישאר אתגר. אך בהחלט יש ערך בהיבט התפעולי ערכי, ותוצאותיו שהן ללא ספק טובות יותר בהשוואה לצורת גידול הירקות והצמחים כפי שהיא כיום בגני הילדים.

לא עוד ערוגות על הקרקע

כך זה נראה היום במרבית הגנים, ערוגה נמוכה תחומה בעץ, לבנים, צמיגים וכן הלאה. אני טוען שהגיע העת לעלות לגובה.

כך זה נחמד – אבל בהחלט ניתן לייצר הרבה יותר טוב לילדים, לגננות ולצמחים.

דמיינו שהערוגה שבתמונה הזו הייתה גבוהה ב 50 ס"מ לפחות. הילדים לא היו כורעים על הרצפה, המדריך גם לא. דמיינו שבאיזור 'גן הירק' בגן, היו מפוזרים כמה מיכלי שתילה גבוהים? כמה נוח היה לגשת אליהם, כמה קל ונגיש לתחזק, להשקות, לשתול ולטפל כשהכל בגובה מותניים.

 

יתרונות נוספים לגידול ירקות בגן

במיכלי שתילה

 

לשתילה במיכלים, אדניות או כדים מוגבהים, ממש כמו אלו שאתם מכירים מהמרפסות, יש עוד כמה יתרונות גדולים. אגב תוכלו לראות שלא פגענו בערך. עדיין הילדים ייגעו באדמה בידיים, ויעשו הכל רק בגובה שלהם וציפיה לתוצאות הרבה יותר טובות בהשוואה לגידול בקרקע.

הנה מדוע >>>

פחות מזיקים בהשוואה לקרקע בה יש אדמה רגילה על כל המשמעויות

  • כאשר שותלים במיכלים, התחתית סגורה למעט חורי ניקוז למים. כך שההפרדה מצמצמת מאד כניסת מזיקים ומכרסמים ישירות מהקרקע.

יכולת לאחוז מים למשך פרק זמן ממושך בהשוואה לקרקע

  • מילוי מיכלי שתילה בתמהיל נכון של מצעי שתילה, (מצע שתילה פלוס קומפוסט למשל) יאפשרו השקיה במינונים נמוכים יותר. פתרון ראוי לחופשים בהם איש לא נמצא בגן ויש סכנה להתיבשות התוצרים.

אחוזי הצלחה גדולים משמעותית של הירקות בהשוואה לקרקע

  • גם כאן, הרחקת שתילי הירקות מהאדמה משאירה לירקות מרחב רב להתפתחות, ומאחר ומצעי שתילה למיכלים, הינם חומרים שמנקזים הרבה יותר טוב מכל אדמה אחרת = תוצרים גדולים, רבים ואיכותיים יותר משמעותית.

 

ויש עוד יתרונות

נאמר שיש בכל מיכל שתילה סוג ירק אחר?! באחד עגבניות, בשני מלפפונים, בשלישי פלפל וברביעי תירס. ניתן לחלק את ילדי הגן לקבוצות כאשר כל קבוצה אחראית על סוג ירק משלה. אמנם כאן אני נכנס כבר לתכנים, אבל יש אין ספור אופציות לפעילות כאשר מגדלים ירקות בגן במיכלים ולא בקרקע.

ומי ישקה? 'מנון'?

אז כנראה ש'מנון' לא ישקה, אבל כאן אני מחזיר השרביט לקבוצת הילדים. זה פשוט וחסכוני הרבה יותר להשקות הירקות עם משפך במיכל שתילה גדול, בהשוואה לפיזור לא אחיד ולא חסכוני של מים בערוגה גדולה ונמוכה.

ועל הדרך ניתן ללמוד גם על נפחים, קטרים, מידות…. גינה זה הרבה יותר מירקות זה ברור, אבל כשמדובר על ההזדמנות שמייצר גינון במיכלים, הערכים הנלווים כבר קופצים במיכפלות תחת אותה פעילות.

לסיכום

  • לגדל ירקות במיכלים מפלסטיק בלבד! בגובה 50 ס"מ
  • למלא במצע שתילה איכותי משולב קומפוסט לאחיזת מים גבוהה
  • חביות פלסטיק או כל מיכל פלסטיק ישן שגובהו כ 50 ס"מ לפחות – זול

בהצלחה

אייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *