חיפוש
שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

תערובת גן

תַּעֲרֹבֶת גַּן לַאֲדָנִיּוֹת

תַּעֲרֹבֶת גַּן לַאֲדָנִיּוֹת

תערובת גן לשתילה.

אנחנו מוציאים הון על צמחים, מערכות השקיה ואדניות. ונוטים 'לחסוך' בעלות הקטנה ביותר אך בעלת ההשפעה הכי גדולה על הצמחים שלנו.

אחת לכמה שנים נכנס למערכת הגינון מוצר 'מצע שתילה' חדש ומשווק כמתאים פעם ל 'גן ירק', פעם לסחלבים, פעם לעצי פרי, פעם לסחלבים ופעם לסוקולנטים, ומה לא בעצם?

מצד אחד הדיוק ורמת איכות המוצרים אליהם מגיעים חלק מהיצרנים בהחלט מעוררת התפעלות. אך מצד שני, עומד הקהל מול ערימות השקים/מוצרים השונים במשתלות ותוהה לא פעם מה לקחת והאם באמת יש צורך בתערובת שתילה לכל סוג צמח?! (לא לא 🙂 ארחיב על כך בהמשך)

 

 

 מבוא לתערובות שתילה

מה תפקידן?

כל צמח באשר הוא זקוק למרחב ש'יחזיק' אותו. הסיפור תמיד יהיה שורשי הצמח ולא הצמח עצמו. ללא מערכת השורשים, צמח וצימוח לא יתקיימו.

כלומר, תערובת שתילה עושה 2 פעולות

  1. 'מחזיקה' את הצמח.
  2. מאפשרת לצמח להשריש לתוכה. פעולת ההשרשה בעצם מאפשרת לצמח לעמוד זקוף ויציב!

בעגה המקצועית כל צמח צריך להיות בר השרשה. לצורך העניין לא משנה כלל אם מדובר באדמה, חול, פרלייט, סיבי קרטון או קוקוס.

זה הדבר הראשון והחשוב ביותר – צמח חייב להיות בר השרשה.

 

 

איך תערובת שתילה ממלאת את תפקידה?

שורשי הצמח חייבים להיות מסוגלים לאחוז מים ודשן! כאשר הם ככה סתם באוויר, זה כנראה לא יקרה. אבל… כאשר הם נטועים בתוך תערובת שתילה, לזו יש יכולת לספק את אותה אחיזת מים, ודשן. אבל זה לא הכל 🙂

תערובת שתילה חייבת להיות אוורירית ונקבובית. כלומר, שורשי צמח זקוקים בין היתר גם לאוויר. להמחשה, במצב שבו לצמח יש רק מים ודשן אך ללא אוורור כלל, מתחיל רקב וביי ביי צמח.

לכן תערובת שתילה חייבת לספק 4 דברים לצמח:

  1. אחיזה לשורשים
  2. אחיזה למים
  3. אחיזה לדשן
  4. איוורור שהוא בין היתר האפשרות לנקז עודפי מים אל מחוץ למערכת השורשים

עד כאן מבוא לתערובות שתילה.

 

אז למה לא אדמה רגילה?

למה השימוש בתערובת שתילה?

גידול צמחים במיכלים הוא עניין שונה בתכלית עבור הצמח בהשוואה לגידול הצמח בקרקע. לצורך העניין ניקח 2 כדים בעלי נפח זהה,

באחד נמלא תערובת שתילה, בשני נמלא חמרה מקומית ובשניהם נשתול צמח זהה. התגובה על הצמחים לא תאחר לבוא וסביר להניח שיופיעו 2 תגובות.

על הצמח השתול בחמרה מקומית נגלה סימני מצוקה ואילו על הצמח ששתול בתערובת שתילה ייעודית, סביר להניח שנגלה חיוניות והתפתחות.

מדוע? מבלי להיכנס לאגרונומיה של העניין, בפשטות ניתן לומר שחמרה או אדמה רגילה כאשר היא במיכל (אדנית, כד, עציץ) לא זו בלבד שהיא כבדת משקל עבורנו ועבור המרפסת,

היא 'דחוסה' ומתנהגת בדיוק ההיפך מ'אוורירית' עבור שורשי הצמחים. חוסר באווריריות בשילוב אחיזת מים ודשן גבוהה ולאורך זמן, הם בסיס ללא מעט מפגעים בשורשי הצמח ובצמח באופן ישיר.

אז.. אם שאלתם את עצמכם למה לא לחסוך ולקחת חמרה או סתם אדמה מהגינה?

יש לכך 3 סיבות

  1. אי התאמה לצרכים של הצמח הגדל במיכל
  2. משקל גבוה ומיותר
  3. לעולם לא ניתן לדעת אילו זרעים / פטריות / שאריות גידולים ומחלות הבאנו לעצמנו "שי לחג" ולצמח כאשר עשינו שימוש באדמה מקומית.

צמחים באדניות? בבקשה רק תערובת שתילה המיועדת לכך. ובינינו, העלות של שק תערובת שתילה זניחה בוודאי אל מול מפח הנפש של תמותת צמחים ועלותם.

 

 

זה לא מה לבחור?

אלה איך לבחור?

לצערי רובנו עדיין רוכשים תערובות שתילה בהתבסס מחיר או קרבה למקום המגורים למשל (נוחות). לגישתי זה בא להצביע על העובדה שמבחינת קהל חובבי הגינון כל התפוחים זהים אך לא כך הוא.

אכן, כמעט כל המצעים המוצעים בשוק הישראלי יהיו 'ברי השרשה' עבור הצמחים שלנו. אך האם כולם מתאימים לצמחים שלנו ולאורך זמן? זו כבר שאלה קצת אחרת.

 

הגעתי למשתלה

מה עכשיו?

אילו כלים יש לנו כדי לבחון ולדעת לבחור מבלי לפתוח את השק?

  • משקל השק – כאן אני מתעכב כי זה נושא סופר חשוב! קודם כל משקל השק ולא הנפח שלו. שימו לב לעניין הזה. כאשר רשום על השק נפח 30 ליטרים… זה לא אומר 30 ק"ג. 🙂 רק מחדד. משקל קל מקל קודם כל על הסחיבה ובהמשך בהרטבה. אך הוא קודם כל מעיד המון על טריות תערובת השתילה. למשל: שק ששכב וספג לחות ורטיבות, הפך בעצם לכבד, דחוס וכנראה חסר דשנים שהתמוססו ואבדו תכונות המצע. בסופו של דבר מדובר בפורמולות.

תערובת שתילה

 

  • חומר שָׁפִיךְ – כלומר, על תערובת השתילה להיות קלה במידה כזו שהיא נשפכת בקלות מתוך השק אל תוך העציץ. ללא גושים גדולים. לעתים ישנם רגבים קטנים וזה ממש בסדר, אבל גושים ענקיים ומשקל כבד זה פחות זה. אגב אין כל בעיה להרים שק במשתלה ולהרגיש, לראות שהשק גמיש ומשנה צורה בקלות. ניתן לחוש את העניין עוד טרום רכישה והעמסה לרכב.
  • דשן – על גב השק רצוי לחפש אם מצוין כי החומר מכיל דשן בשחרור איטי. למה זה חשוב ורצוי? מכיוון שתערובות שתילה בעציצים נשטפות מאוד מהר מכל החומרים השונים. שלא כמו בקרקע שם יש לשורשי הצמח חומרים אורגניים ומזינים טבעיים זמינים. בגידול במיכלים כל השקיה יוצרת תשטיף שבאופן די מהיר מרוקנת את התערובת מדשן (חומר מזין לשורשים ולמצח).
  • נתונים – לא צחוק בכלל. תחשבו על זה רגע, בדיוק כמו כל מוצר אחר. ככל שתמצאו על המארז יותר פרטים, גם אם אתם לא מבינים את כולם, זה סימן חשוב ומעיד על הגוף העומד מאחורי המוצר. האם יש אתר? שירות? האם יש כתובת שירות לקוחות לשאלות מקצועיות? האם יש הנחיות שימוש?

חשוב לזכור – יתר הדברים הקשורים לבחינת תערובת שתילה, איכותה והתאמתה לצרכים ולצמחים שלנו ניתן ללמוד רק בדרך אחת והיא:  לאחר רכישה!

אין לנו יכולת אמתית לדעת להבין מתאים או פחות אלה רק לאחר שימוש. רוצים לדעת האם הבייגלה החדש באמת טעים? קונים וטועמים בבית ומחליטים. זו האמת.


 

תערובת שתילה

בודקים בבית

זוכרים את המושג 'חומר שָׁפִיךְ'? אחד הדברים הכיפיים בעיניי לפחות, הוא היכולת לפתוח שק, להרים את חלקו האחורי ולשפוך את התכולה שלו לתוך האדנית וזו יוצאת ונשפכת כמו אבקה.

או להכניס עציץ ריק לתוך תערובת השתילה בתוך השק ולהרים מתוכו תערובת שתילה בקלות כמו חול על שפת הים. זה אולי נשמע מצחיק, אבל זו בדיוק הזדמנות לבדיקה הכי בסיסית לאימות האיכות.

חומר קל לשימוש, נח לשימוש, נעים למגע יד וכו'… מעידים המון על ההמשך

הלאה,

השקיה או הרטבה אם תרצו. מילאתם את כל האדניות, שתלתם ועכשיו התחלתם להשקות. אם לאחר שסיימתם את תהליך ההשקיה ובכלל בהמשך לאחר כל השקיה נשארת שכבת 'אדמה' עליונה מיובשת (תמיד אגב תישאר שכבה יבשה למעלה, זה טבעי לחלוטין) וזו עפה ברוח בקלות? זה לא אמור לקרות.

תערובת שתילהאין סיבה שהשכבה העליונה תתעופף ברוח בכזו קלות בכל פעם שהיא תתייבש.

קלקר, ספוג וכיו"ב. צריך להבין, הימצאות חומרים מהסוג הזה עם הזמן סופגים מים ללא כל יכולת להתייבש ובעצם מהווים מטרד לצמח. כלומר, החומרים הללו משנים את הרכב הפורמולה ולחלוטין אינם נחוצים בתערובת שתילה במיוחד קלקר.

הנ"ל עף באוויר. חלקיקים קטנים שלו עפים בעת שתילה או כל התעסקות אחרת עם מצע השתילה ובכלל בשוטף בגלל רוחות. שלא לדבר על כך שקלקר הוא הדבר הכי פחות בריאותי לנו, בלשון המעטה.

 

 

המלצתי האישית מתוך ניסיוני

גילוי נאותאני לחלוטין משוחד! אבל באותה מידה אעיד על עצמי שאני גם מעט מקובע בעניין הזה ופחות 'פתוח' למוצרים אחרים בגלל 3 סיבות עיקריות.

  1. בגלל שמדובר בלקוחות שמוציאים עשרות ומאות אלפי שקלים על צמחים לאורך השנים, אני ממש חושש להיכנס ל מוד של ניסוי וטעיה עם מוצר אחר. אגב יש בשוק הישראלי מוצרים מעולים לא פחות. אבל, בגלל ששימוש במצע שתילה בסופו של דבר מחייב אותי אישית וכל בעל מקצוע ללמוד את השימוש הנכון בו וזה תהליך שלוקח זמן. ההשקיות, המינונים, הדשנים וכד'… פחות בא לי להיכנס למסלול של למידה והיכרות עם משהו אחר כשיש לי משהו שכבר עובד שנים.
  2. אני לא רואה סיבה (עבורי לפחות) להחליף סוס מנצח. 26 שנות מאות אלפי קובים כולל ייצור מיוחד למשתלות גידול ענקיות בארץ ובחו"ל וזה תמיד עובד.
  3. כתובת – בכל הפרויקטים שתכננתי וביצעתי, תמיד יש לי כתובת להתייעץ אתה ברמה המקצועית ואף להזמין תמהיל ייעודי מותאם לצורך ולאתגר באופן נקודתי. זה שיש מערך תומך מקצועית זה עולם אחר לחלוטין וגם זה אני פחות בעניין של להחליף 🙂

 

'דשנית' זו החברה עמה אני עובד "רק" 32 שנה, מפתחת ומייצרת לטעמי את תערובות השתילה האיכותיות ביותר בשוק המקומי.  תערובת שתילה 70 עמה אני עובד הכי הרבה היא תערובת מסוג Garden Mix (כאן למטה).

אגב לחיצה על הבאנר תביא אתכם לצפייה במוצרים נוספים שלהם.


 

שאלות לסיום

 

האם ניתן לערבב סוגי תערובות שתילה שונים?

ניתן אך פחות מומלץ. כלומר, מי שצבר ניסיון וביטחון ובא לו להעשיר מצעים קיימים ולשנות פורמולות? עד רבה בשמחה. רק לקחת בחשבון את ההשלכות בשלבי הלימוד.

אני מזכיר שבסוף מדובר בפורמולות וכל ערבוב יוצר שינוי בפורמולה. אם בא לכם לשנות? ללמוד ולהתנסות? עד רבה.

כמה זמן מותר לאחסן מצע שתילה? 

לרוב מעבר ל 4 חודשים מצע השתילה כבר" מאבד את זה". ושוב כאן אני חוזר לעניין העלות. עלויות השקים הן בעיניי זניחות אל מול האפשרות למפח נפש והעלות של איבוד צמחים ששתלנו.

צמחו לי פטריות כמה שבועות לאחר שתילה, זה טוב או לא? על מה זה מעיד?

לרוב בעיקר על כך שחורף הגיע :-). המקור לפטריות הוא באחד הרכיבים הנמצאים בתערובת השתילה. שמו כבול. אם הופיעה לכם פטריה, קחו כפפות או שקית כדי להימנע ממגע ישיר ופשוט תעקרו את הפטרייה ותיפרדו כידידים.

זו אגב הזדמנות לבדוק האם אתם לא משקים יתר על המידה, למשל.

יש לי המון אדניות ועציצים, איך לחשב נפח של כולן יחד כדי לדעת כמה תערובת שתילה לקנות?

בקישור הבא תוכלו למצוא מחשבון שיסייע לכם לחשב משקל התערובת והאדניות טרם העמסתם אותם לרכב ולמרפסת. שימו לב כי תצטרכו לחשב כל אדנית בנפרד ולחבר את הכל בעצמכם בסוף. אבל המחשבון הנחמד והפשוט הזה מחשב בקלות כל אדנית.

 

לסיום

תערובת שתילה היא הדבר החשוב ביותר בגידול צמחים במיכלים, נקודה! יש איזה שהוא אבסורד בו אנחנו עשויים להוציא אלפי שקלים ומעלה על צמחים, להתרוצץ בין משתלות לבחור את הצמחים האיכותיים ביותר מהמגדל הטוב ביותר ובסוף לשתול אותם בחומר פחות מתאים.

צריך ללמוד את התחום, להעמיק בו, לא להעמיס מיד על הרכב כל מה שזול יותר ב 5 שקלים או לא משנה כמה. רוצים זול? סבבה.

אז תקנו שק אחד לאדנית אחת ותלמדו עם הזמן האם זה עובד לכם או לא. תשוו למצעים אחרים. בסופו של יום יצרני המצעים הרציניים והמובילים,

מחזיקים צי של אגרונומים ולא מפסיקים לפתח ולבחון את המצעים שלהם עצמם ומפתחים חדשים כי האקלים משתנה למשל, או צרכי הלקוח משתנים וכך הלאה.

תערובת שתילה זה מדע מדויק, לא פחות מכך.

ניתן לרכוש ולהזמין אליכם הביתה שק מצע שתילה בהנחה של 10% ע"י לחיצה על הקישור הבא והזנת קוד קופון adabit

בהצלחה

10 מחשבות על “תַּעֲרֹבֶת גַּן לַאֲדָנִיּוֹת”

  1. אמאל

    היי

    רכשתי תערובת שתילה לאידניות אך לצערי הצמיחה המון זרעי " רגלה" אשר גדלה במהירות והשתלטה על הפרחים.

    יש מצב שהזרעים הגיעו מתערובת השתילה?

    1. Eyal Melyon

      הי אמאל יקרה,
      אם לא ערבבת עם אדמה נוספת (מקומית) או לא רכשת מצע שתילה ממקור לא איכותי,
      הסיכוי לכך נמוך שזה הגיע עם מצע השתילה.
      האפשרות שזרעים שונים יופיעו במצעי שתילה איכותיים ממותגים ידועים ומוכרים נמוך מאוד.

      1. אמאל

        אתה יכול להמליץ לי על פרחי חורף עונתיים חסונים לאדניות?

        1. Eyal Melyon

          הי אמאל בהחלט כן,
          אמנון ותמר
          לוע ארי (גבוה וננסי)
          סלסלי כסף

  2. ליאור

    היי,
    אשמח לשאול, האם ניתן להשתמש באדמה שהיה בה שתיל אחר שלא צלח ולשתול בה שתיל חדש? או שכדאי לקנות תערובת חדשה? תודה!

    1. הי ליאור,
      יש לכך כמה תשובות
      1. אם זו תערובת שתילה חדשה, אז אין כל סיבה להחליף, אלה פשוט להוסיף לקיים.
      2. אם מדובר בשתיל צמח קטן ביחס לגודל האדנית, גם כאן – להוציא הצמח ולמלא בתערובת שתילה חדשה – כלומר להוסיף
      3. מה זה תערובת שתילה "חדשה"? – בוא נאמר שמשהו כמו 4 חודשים זה חדש, מעבר לכך בטח אל מול עלות זניחה למדי של שק תערובת שתילה ומילוי אדנית קטנה או בינונית, כגישה הייתי מחליף כבר את הכל.
      מקווה שזה עונה על השאלה 🙂

  3. אייל שלום,

    תודה רבה עבור המדריכים, למדתי המון !!!

    רק שאלה : עפ"י הניסיון שלך, האם התערובת שתילה : "GREEN 90 של חברת אבןארי" פחות מוצלחת ?

    1. הי רוני,
      סליחה על האיחור בתגובה
      אינני מכיר מאחר ומעולם לא עשיתי בה שימוש.
      מצעי השתילה של דשנית מספקים את צרכיי המקצועיים מעל ומעבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *