חיפוש
שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

איך לבחור מערכת השקיה

פרק א' – מערכת השקיה למרפסת (מחשבי השקיה)

השקיה למרפסת – קיימים שני סוגי מערכות. אחת אנושית (אתם שיוצאים פעם ביומיים עם משפך ביד בזמנים קבועים ומוסיפים מים) והשנייה ממוחשבת. מה נכון לכם? הכל שאלה של נוחות ומי אתם, אנסה להסביר. לפני מס' שבועות בפגישת ייעוץ שקיימתי ביקשה בעלת הבית שאמליץ על מערכת שבנוסף גם תדשן את האדניות (בסך הכל  5 אדניות), עכשיו העניין הוא כזה, מעבר לעניין העלות הגבוהה יחסית אני באופן אישי חושב שגם אם לבעלת הבית היו 10 אדניות זה עדיין מוגזם ומיותר מחד כי זה באמת לא מסובך להוסיף מים באופן ידני אחת ליומיים או שלושה וזה גם שומר את הקשר לצמחים ולמעקב אחר התפתחותם. מאידך אם מדובר על בעלת בית ששוהה הרבה מחוץ לבית ורמת ה"קשב" שלה לצמחים נמוכה, זה המקום להפעיל את הטכנולוגיה לטובתה. בסופו של דבר כאשר באים לבחור צורת השקיה זכרו להתחיל את התהליך מהבנה מי גר בבית.

אם החלטתם ללכת על זה ולהתקין מערכת השקיה ממוחשבת חשוב לשים לב לדברים הבאים, למשל – אלו הכוללות משאבות דישון מעבר לעלותן הגבוהה יחסית דורשות היערכות כגון, מקום עבור משאבת הדישון ומנגנון מונע זרימה חוזרת (מז"ח) של הדשן במקרה תקלה, מקום למשאבת הדישון, מקום למיכל הדישון ובחלק לא מבוטל מהמקרים כאשר בעלי הבית לא מעוניינים לראות את מראה המלבב של המכלול חשוף לעיניהם, ידרשו לכסות אותה בארון – נכון, עוד מקום שנתפס על חשבון חלל פנוי במרפסת שהיא ממילא לא גדולה במיוחד. וכל זה כדי לקבל מעט יותר פריחה וצבעוניות במס' קטן מאד של אדניות? נראה לי לא סביר. במיוחד כאשר ניתן היום לקנות ובזול דשנים איכותיים ופשוט להצניעם בתערובת השתילה בכל אדנית. המים עמם תשקו את הצמחים כבר ימסו את הדשן ויעשו את העבודה לבד.

יתרון המשפך כפריט נוי 🙂 במרפסת

מערכת השקיה למרפסת – הצד הפטריוטי

רוצה לומר, מדינת ישראל מובילה עולמית בתחום, פיתחה וממשיכה לפתח שלל מחשבי השקיה ביתיים, אמינים, זולים וקטנים. אותם כל אחד מאתנו יכול להתקין לבד ובקלות Ikea סטייל תוך 10 דק' והופ, המים זורמים ישר לאדניות היפות שלכם. העדפה אישית שלי והמלצה, עבור גינת המרפסת שלכם השתדלו לבחור מחשבי השקיה מבוססי הפעלת סוללה (דגמי AC).

זאת משום שמחשבי השקיה מבוססי מתח חשמלי ביתי ידרשו מכם מעט יותר מקום, התקנה ותליה על הקיר ואם לא דאגתם לנק' חשמל קרובה תיאלצו לעשות זאת וכן הלאה. עבור גינת מרפסת קטנה עד בינונית השתמשו במחשב השקיה (DC) מבוסס סוללות רגילות ושיחקתם אותה. כל שעליכם לעשות זה לבחון אחת ל 1/2 שנה מה מצב הסוללה, זה הכל.

ישנם מחשבים המסוגלים לפתוח יותר מברז אחד להשקיית אזורים שונים ומשטרי השקיה שונים בגינה. אינכם זקוקים לזה בגינת מרפסת בשום צורה. לצורכי המים של גינה במרפסת נדרש מחשב פתיחה אחת (כך זה נקרא).

חפשו את אלו המתחברים ישירות אל הברז שממילא קיים אצלכם (אני מקווה) ודאגו למפצל שישאיר לכם את האופציה לחבר גם צינור גינה לשטיפה ובכלל. לכל היותר תצטרכו להוסיף למחשב ההשקיה מסנן מים פשוט ווסת לחץ. ישנם מחשבי השקיה ביתיים שכבר מכילים את כל אלו ביחידה אחת (מחשב-מסנן-ווסת).

לשאלת המראה הכללי של מערכת השקיה ממוחשבת, טוב לא לכך התכוונתי אבל את המסר הבנתם, בואו נתקדם.

דשן – מילת הקסם

רוצים גם לדשן? נפלא, גם כאן לכאורה השמים הם הגבול. קיימות לא מעט מערכות דישון אוטומטיות אך גם כאן בדקו לפני התקנה שכזו האם זה באמת נחוץ לכם? האם יש לכם מספיק מקום לתוספת ולנוכחות מסוג זה? עלויות? תזכרו שתמיד קיימת האפשרות לדשן באופן ידני, תוכלו לבחור דשנים מסוגים שונים, דשן בשחרור אטי או שחרור מהיר, הכל מגיע כיום בשקיות קטנות לשימוש הביתי או במכלים קטנים כנ"ל. עשו שימוש בחומרים הלו ע"פ ההנחיות בגב האריזה ואתם מסודרים. אצלי בבית אגב, גינת קרקע בגודל 320 מר' מושקית כבר 10 שנים ע"י מחשב מבוסס סוללות וללא משאבת דישון. רוצים לראות איך היא נראית? בואו לבקר. לפעמים הרבה דברים שיושבים אצלנו בראש אינם תואמים למציאות ולצרכים בשטח.

היו יעילים, מדויקים ובעיקר תמיד קחו את מה שצריך במציאות ומתאים ליום יום.

בהצלחה!

2 מחשבות על “איך לבחור מערכת השקיה”

  1. אורטל

    איזה יופי של העברת מידע! אני מתכננת הקמת גינה בבית חדש ומחפשת ללמוד את הבסיס. הבלוג שלך כתוב בצורה נהדרת, מעביר את הידע הרלוונטי בצורה ברורה ומובנת גם לי שלא מבין כלום בתחום. תודה רבה על השיתוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *