חיפוש
עצי-פרי-למרפסת

באייל בית לגן תהנו מניסיון ומוניטין של מעל 30 שנה בתחום הגינון, מגוון רחב של צמחים ומוצרים לבית ולגינה של המותגים המובילים בענף. ניתן לרכוש אצלנו מגוון רחב של כדים ואדניות, עצי פרי למרפסת ומגוון רחב של צמחים ומוצרים משלימים לגינה.

שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

על עצי פרי והתאמתם למרפסת

על עצי פרי והתאמתם למרפסת

פרדסנות עירונית

את כל עצי הפרי או רק חלק? לפני כמה שנים, טוב נו, הרבה שנים תכננתי גינת גג בגבעתיים, בואו נאמר שמגבלת מקום לא הייתה ובכל זאת היה דיון מעמיק ביני לבין בעלת הבית.

זו רק חלמה על בוסתן אצלה על הגג ואני טענתי שעם עץ פרי אחד היא תוכל להתמודד אבל עם יותר מכך זה כבר יהפוך לעול. לנו הישראלים יש חלום להפוך את המרפסת שגודלה בסה"כ 12 מר' לבוסתן עם מקום להחנות טרקטור.

תמונה מגג ביתה של Krystal Ng החיה בסינגפור.

 

איפה האתגר?

וכאן אקשור זאת לסיפור גבעתיים. גם אם כל התנאים מאפשרים לכם לנטוע פרדס במרפסת, נסו רגע לחשוב על ההתמודדות עם כמות הפרי שמפיק עץ מוצלח אחד?!

כלומר אם גם אחרי שהחניתם את הטרקטור עוד נותר לכם מקום גם לבית אריזה קטן אתם על הגל וזה הזמן לעבור לייצוא. ועוד לא נגעתי בעניין הטיפול במזיקים שמשתנה בין עץ פרי למשנהו והרי ידוע שאלו הרי תמיד מגיעים בסופו של דבר.

תראו, החשיבות של תכנון מקדים לא מתחילה מאיזה עץ אתם רוצים או האם בכלל התנאים מתאימים לכך. יש משהו קטן שחייבים להביא בחשבון לפני הכל.

עצי פרי כאשר הם משגשגים כמויות הפרי הופכות להתמודדות משעשעת בהתחלה ומהר מאד למטרד. כאשר אלו מבשילים ולרוב זה קורה בפרק זמן קצר ואינטנסיבי למי מאתנו יש באמת היכולת להספיק לקטוף את הכל ולקרוא למשפחה לבוא לאסוף התוצרת. הרוב נופל על הרצפה ובתוך האדנית ונרקב.

 

להמחשה

תוכלו לראות בתמונה למעלה שסיפקה בטוב ליבה ידידה מקסימה בשם Krystal Ng החיה בסינגפור. אמנם התוצר מדהים אבל שימו לב לגודל הכד ביחס לגודל העץ, יחס זה בקרוב יתחיל לפגוע בעץ ובתנובה שלו.

בנוסף, ראו כמה נוף מסתיר העץ, איזה היקף הוא תופס בחלל המרפסת. אגב כד קטן ביחס לגודל השורשים, ביום בו יידרש לשפץ את האדנית שבתמונה, יהיה זה מאתגר ביותר להוציא את הצמח מבלי לשבור אותו. אם העץ היה שתול בכד או אדנית מפלסטיק המצב היה טוב הרבה יותר.

איך לגבש רשימת עצי פרי המתאימים למרפסת?

לאור כל מה שרשמתי אל תרפינה ידיכם ואל נא תשמטנה כף שתילתכם, עוד לא נסתם הגולל על עצי פרי באדנית להפך, כל מה שאני אומר הוא שיש לשים לב לכמה נקודות טרם שתילת עץ זית או מנגו באדנית המרפסת והנה הן לפניכם.

רוצים עץ פרי באדנית? כל עץ?

ספקו להם מקום ראוי להכות שורשים, אדנית בגודל המתאים ומהחומרים הטובים ביותר, אל תתפשרו על כך בשום אופן.

 

גודל האדנית

על נפח האדנית בה אתם מתכננים לשתול את עץ הפרי להיות גדול לפחות פי 6 או 8 מגודל המכל עמו מגיע העץ מהמשתלה. עכשיו תבדקו אם יש לכם מקום לזה במרפסת.

חישוב פשוט, במשתלה לכל עציץ בו גדל השתיל (במקרה זה העץ), יש מספר המעיד על הנפח שלו. אם העץ שרכשתם מגיע מהמשתלה בעציץ שגודלו 8 ליטר…. אז גודל האדנית חייב להיות לפחות בעל נפח של בין 50 ל 60 ליטר. קפיש? יופי, נתקדם הלאה…

עד כמה עניין בחירת סוג וגודל האדנית חשוב? מוזמנים לקרוא על כל עצי הפרי

 

חושבים קדימה

בא לכם עץ מנגו באדנית? cool, אז מה אם בא לכם? אני סתם נטפל למנגו. הנקודה הבאה נכונה לכל עץ באשר הוא כאשר גוררים אותו למרפסת.

הנחת עבודה בסיסית היא שבטווח של שנתיים פחות או יותר מיום השתילה תאלצו להשכיב את האדנית, לשלוף את העץ החוצה, לגזום מעט שורשים ולחדש תערובת שתילה.

למה? כדי לאפשר לעץ לגדל שורשים חדשים, בכל זאת כלאתם אותו כנגד רצונו בתיבה. לא להתרגש, זה באמת קל ופשוט אם עושים זאת בזמן לפני שהשורשים לוחצים על דפנות האדנית בוודאי אם מראש שתלתם באדנית מפלסטיק, שיחקתם אותה.

 

רשימת עצי פרי מתאימים למרפסת

טוב די חפרתי לכם בעציץ המחשבות, בואו נהיה פרקטיים. אילו סוגי עצי פרי כן מתאימים למרפסות? מנגו! סתאאם. הנה הרשימה

 

מילות סיכום

עצי פרי באדנית חובה ואפשרי! רק לעשות תיאום ציפיות. חשוב לזכור שפרי ניתן להפיק לא רק מעצים. מטפסים כמו גפן ופסיפלורה למשל יתנו מענה נהדר לפרי אם אינכם עומדים בתנאי הסף שהצגתי.

עצי פרי ובכלל מעבר להיותם בעלי נפח, לא אחת הופכים למעין מפרש במיוחד בגגות ומרפסות בגלל נפח העלווה, לכן אם בכל זאת התעקשתם על בוסתן או 'שדירות רוטשילד' סטייל אצלכם על הגג, חפשו אדניות בעלות צורה מרובעת או עגולה אך עם בסיס הרחב ביותר שתוכלו למצוא.

המלצה – אל תשתמשו באדניות להן בסיס צר יותר מחלקן העליון כאשר זה מגיע לעצים בכלל ולעצי פרי בפרט, אלה אם כן המקום שלכם מוגן מרוחות כמו בפטיו למשל.

 

שאלות לסיכום הנושא

האם ניתן לגדל עצי פרי במרפסת? 

חד משמעית כן! רק לעשות 2 תיאומי ציפיות בסיסיים עם עצמנו. 1. גודל – אין גודל עץ פרי הגדל במיכל זהה לגודל עץ פרי הגדל בקרקע. 2. התאמה לאקלים – בא לכם ליצ'י במרפסת אבל גרים בקו ראשון לים.. אל תתלוננו אם התוצאות לא ישאו פרי 🙂

איזה גודל מיכל יידרש לעץ פרי? 

גודל מיכל מינימלי נכון שיהיה עומק 50 ס"מ ורוחב או קוטר פתח אדנית עליון זהה לפחות, כ – 50 ס"מ. קו מנחה נוסף הוא פי 4. כלומר, אם רכשתם עץ פרי במיכל 10 ליטר – נכון שזה יישתל במיכל בעל נפח מינימלי של 40 עד 50 ליטר.

החל מאיזה גודל עץ פרי ייתן פרי? 

אין קשר בין גודלו של העץ לעובדה שייתן פרי. ישנם עצים קטנים עד ננסיים המניבים פרי ובשפע. עצי פרי מתחילים לתת פרי החל מ גיל מסוים (פחות או יותר בערך גיל שנתיים).

 

אלו מכם בעלי מרפסות ריקות המעוניינים לקיים שיחת חשיבה, גיבוש חזון למרפסת והערכת עלויות, מוזמנים ליצר עמי קשר באמצאות הקישור הבא

 

 

8 מחשבות על “על עצי פרי והתאמתם למרפסת”

  1. שחר גורביץ'

    הי,
    ממליץ לך לקרוא את המאמר של יצחק בירן בנושא גינון על מצע מנותק.
    כאן- https://www.papirusgan.co.il/%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%92%D7%92_%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%A4%D7%A1%D7%AA_%D7%9E%D7%A6%D7%A2%D7%99_%D7%92%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9C_%D7%95%D7%A9%D7%AA%D7%99%D7%9C%D7%94_%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%AA_%D7%92%D7%92
    הוא מביא מידע שמבוסס על מחקר מדעי(כך לטענתו) וקיימת שם סתירה בין המידע שאתה מציג למידע במאמר בכל הקשור בעומק (ונפח) כלי הקיבול הדרוש לעצים כדי לפתח מערכת שורשים בריאה.
    לטענתו, בהינתן תערובת גידול מתאימה ודישון מספק עומק כלי הקיבול לגידול עץ במצע מנותק צריך להיות בין 30 ס"מ – מקסימום 50 ס"מ. מעבר לכך טוען כי נוצר עומס תחזוקה מיותר ועומס פיסי הנדסי על המבנה(בהנחה כי מדובר בגג או מרפסת).
    שחר

    1. הי שחר,
      קודם כל המון תודה על המידע, קראתי ולמדתי משהו חדש.
      יחד עם זאת, שים לב כי הוא מדבר ומתייחס למצב בו העץ מקבל אספקת מים + דשנים באופן ממוחשב, מדויק ובעצם מקצועי. על כך תוסיף את סעיף מצע השתילה שהוא פרק בפני עצמו.
      במילים אחרות, דק' בירן פונה לקהל המקצועי.
      אני מצטט:
      "מכאן, שבתנאי גידול טובים בקרקע, הצמח מפתח מערכת שורשים קטנה יחסית ואין זה פוגע בגידול הנוף. לעומת זאת, בקרקע ענייה העץ נאלץ לחפש מקורות מזון ומים בשטח נרחב ומפתח מערכת שורשים גדולה. שיטות גידול שונות כמו הדרוקולטורה או שימוש במצעי גידול וטכנולוגיות גידול מיטביות, מאפשרות לצמח לפתח מערכת שורשים קטנה מאד אך יעילה מאד".

      אני פונה לקהל החובב, זה שבמקרים נדירים מתקין מערכת דישון, זה שמשקה בצורה הכי לא סדירה שיש וזה שבוחר במצע השתילה הזול ביותר וברוב המקרים אין לו הכלים לבחור מצע שתילה איכותי ו או אז בוחר לפי עלות שק האדמה המוצע באותו רגע במשתלה.
      על מנת לאפשר לעץ להגיע לתוצאות עליו דיבר בירן בוודאי במיכלים, נידרשת התייחסות – תחזוקה וטיפוח ע"פ ה"ספר" – רחוק שנות אור מדרך הטיפוח של הגנן המרפסתי החובב 🙂
      כאשר אלו התנאים,
      שורשי העץ יצאו למסע חיפוש הישרדותי כדי לפצות על החוסר והמצוקה. = מיכל גדול

  2. זויה ליברמן

    שלום, יש לי שאלה.
    אני גרה במעלה אדומים. המרפסת שלי מלאת שמש רב היום. אלו סוגי עצום ניתן לגדל במרפסת כזאת.
    תודה

    1. הי זיוה,
      השאלה רחבה למדי
      ובנוסף אין לי אישית ניסיון באזור זה כלל
      הטוב ביותר יהיה להיכנס למשתלה מקצועית באזור ולהיוועץ

  3. מעוניין בעיצוב מרפסת בגינון, צמחים, עצים…

  4. Shai
    | Reply

    שלום,
    בתור מתחיל בתחום. המאמרים והבלוג מסייעים מאוד ועונים של שאלות רבות.
    האם לבעל מרפסת צפונית עם צל מלא רוב שעות היום, יש סיכוי לגדל עצים כגון זית ננסי,
    תאנה ננסית , פרי הדר. במידה ולא איזה עץ יוכל להתפתח בתנאים אלו?

    1. הי שי,
      סלח לי על האיחור במענה,
      לשאלתך: ככלל אין קשר בין גודל העץ , ננסי או ענק לכיוון אליה פונה המרפסת. ההתייחסות צריכה תמיד להיות לכמה שעות שמש יש במקום. במקרה של מרפסת צפונית – לכל עצי הפרי אין סיכוי להתפתח, אלו דורשים במינימום 4-5 שעות שמש ישירה. אם תחשוב על פרדסים למשל, או מטעים אלו כפי שאתה בוודאי מכיר חשופים לשמש ללא הפסקה מבוקר עד ערב.
      לסיכום – אין קשר לגודל העץ. עצי פרי לא ישרדו במרפסת צפונית או מתחת ל 4-5 שעות שמש ישירה.
      תודה על המשוב אגב,
      אייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *