שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

אביזרי השקיה לגינת המרפסת

אביזרי השקיה

מילון מונחים ומושגים

רוצים ללמוד כיצד לאסוף אביזרי השקיה ולהרכיב לבד מערכת השקיה ייעודית למרפסת? נתחיל עם כך, אביזר השקיה הכרחי ראשוני בכל בית הוא המשפך.

משועשעים? נהדר, אבל אני לגמרי לא ציני בעניין. מעבר להיותו אביזר דקורטיבי זהו כלי עבודה נפלא בעיקר בחורף כאשר מערכות ההשקיה סגורות, זהו הגיבוי הידני שלכם לאדניות ועציצים אותם אתם מזהים כמעט יבשים ומתגברים אותם במעט מים. אין סיבה לפתוח את כל המערכת בתנאי חורף ובקיץ אם נראה לכם שיש עציץ אחד מקופח, גם כאן תוכלו לתגבר נקודתית ולאזן את כמויות המים.

מילון אביזרי השקיה לגינת המרפסת

סדר הצגת אביזרי ההשקיה לא יהיה לפי ה א' ב' הנהוג אלה לפי סדר התקנת האביזרים הנדרש בפועל. כך יקל עליכם (אני מקווה) הבנת סדר הפעולות וההיגיון העומד מאחורי הדברים. אגב כך, אשתדל לכתוב ולהציג זאת במילים ברורות ופשוטות מבלי להיכנס יותר מדי למונחים מקצועיים לא מובנים.

צנרת השקיה

מדובר על הצנרת המובילה את המים ממחשב ההשקיה ולאורך כל האדניות, זו עדיין לא צנרת הטפטוף. לרוב תהיה זו צנרת בקוטר 16 מ"מ "עיוור" למה עיוור? סתם, כי זה המונח שהומצא לצנרת שאין עליה טפטפות. צינור מוביל מים בלבד ללא חורים ושאר מני ירקות נקרא צינור "עיוור". זו מגיעה בכמה צבעים – חום, לבן, שחור, סגול.

במה בוחרים? שאלה מצוינת. צנרת בצבע סגול ניתן מיד להסיר מהרשימה, זו צנרת המיועדת לסמן אזורים המושקים במי שופכין או כל מקור מים שאינו רואי לשתייה וכמובן אני מניח כי אינכם מעוניינים בצנרת בצבע סגול מונחת על רצפת המרפסת.

באופן אישי אני הייתי בוחר לעשות שימוש בצינור 16 מ"מ לבן מכמה סיבות, הראשונה היא הצבע האסטטי. סיבה שנייה היא העובדה שצינור לבן הוא בעצם צינור שחור המצופה בשכבה לבנה, מה שהופך את הצינור הלבן לחזק יותר ועמיד לקרעים ופיצוצים. כמובן לא נשכח את עובדת התחממות המים שלא לומר רתיחת המים בימות הקיץ בצנרת שחורה לעומת צנרת בגוון בהיר.

צינור 16 מ"מ חום גם יכול ללכת יופי אבל כאן כבר נכנס עניין הצבע והעובדה שזהו צינור פחות עמיד לקרעים בהשוואה לצינור הלבן.

צינור 16 מ"מ – מוביל המים הראשי לאדניות. קיים גם בצבע לבן בחנויות ההשקיה צירפתי אותו לתמונה התחתונה.

צינור 16 מ"מ שחור?

יעבוד כמוביל מים מצוין אבל עם מגבלת הצבע השחור הבולט ומתכון להתחממות יתרה של המים העומדים בו. עם השמע הגונג ומערכת ההשקיה תחל לעבוד, יהיו אלו המים הרותחים שיגיעו ראשונים לאדנית… זה משמעותית שונה בהיבט הטמפרטורה כאשר מדובר על הצינור הלבן למשל.

 

כמה מ"ר צינור תצטרכו עבור הקמת גינת המרפסת?

לרוב החישוב הוא פשוט, אורך הצינור הנדרש הוא באורך כל פאה של המרפסת. נאמר שתחת המעקה אתם מניחים אדניות ואורך המעקה הוא 6 מ', על כך תוסיפו עוד 4 מ' כי החלטתם להניח אדניות גם לאורך הקיר הימני שזה אורכו. תוסיפו עוד 3 מ' ספייר עבור הגישה למחשב ההשקיה? נהדר, קיבלתם 13 מטר אורך צינור. מאד פשוט.

זכרו : לרוב הצנרת שמובילה את המים פרוסה מאחורי האדניות ולאורכן עד האדנית האחרונה.

צנרת ניקוז מים

זוהי הצנרת האמונה על ניקוז המים שיוצאים מתחתית האדנית תוך כדי ולאחר ההשקיה. גם כאן אני ממליץ על צינור לבן אך הפעם בקוטר 20 מ"מ משתי סיבות. האחת היא שלא ממש בא לכם לערבב צבעי צנרת שונים בוודאי לא באותו המקום, אלה אם כן אתם אמנים בנשמתכם. הסיבה השנייה קשורה לקוטר הצינור.

ככל שצנרת ניקוז המים רחבה יותר כך יתאפשר ניקוז מים מהיר ויעיל יותר ובין היתר הסיכוי לסתימת הצינור מאבנים ולכלוך בעתיד קטן משמעותית בקטרים גדולים יותר. מדוע לא להשתמש בקוטר עוד יותר גדול? זה גם לא אסטטי וגם ידרוש מכם שלל אביזרי הרכבה מיותרים והתאמות.

לכו על מה שכבר עובד עשרות שנים. גם כאן חישוב האורך זהה לחלוטין לחישוב אורך צנרת ההשקיה, אלו צינורות המונחים יחד ברוב המקרים ולכן חישוב האורך זהה. כמובן קחו עוד 2 – 3 מ' אורך ספייר לתיקונים ותוספות אם תידרשו לכך.

צינור עליון – מוביל מים לאדנית קוטרו 16 מ"מ 
צינור תחתון – מנקז מים מהאדנית קוטרו 20 מ"מ

בקישור הבא תוכלו למצוא הנחיות מפורטות כיצד להתקין לבד מערכת ניקוז מקצועית לאדניות שלכם.

צנרת טפטוף לאדנית

תכל'ס זה עדיין לא מטפטף, הכוונה היא לצינור המחלק את המים מהצינור הלבן אותו הנחתם על הרצפה לאדנית עצמה, תכף ניגע בעניין הטפטפות. גם כאן, אל תנסו להמציא את הגלגל, השתמשו בצנרת 5 מ"מ שחורה. זהו סוג צנרת איכותי, חזק, גמיש, עמיד לחום וקור, פשוט המצאה נהדרת. איך לחשב את הכמות לה אתם זקוקים? זה די פשוט.

הנוסחה בה אני משתמש היא 1.5 מ' אורך לכל יחידת אדנית. מדוע? חיבור הצנרת הזו לצנרת הלבנה שמובילה את המים אינה נפרסת לכל אורך המרפסת כמו יתר הצינורות. אתם מחברים את הצינור המחלק מים (שחור 5 מ"מ) לצינור הלבן מאחורי כל אדנית.

זו הנק' ממנה עולה הצינור השחור המחלק ומפזר את הטפטפות בתוך האדנית עצמה. כבר נגיע לזה מבטיח. אז כמה מטר אורך אתם צריכים כאן תכל'ס?  אם תכננתם 8 אדניות כפול 1.5 מטר אורך צינור, זה החישוב. כן כן, גם כאן קחו קצת ספייר שיישאר בארון או במחסן לעתיד.

צינורית השקיה 5 מ"מ

יתד נעץ – עוד אביזר פשוט וגאוני שמאפשר לאחוז את צינורית ההשקיה 5 מ"מ מהפסקה הקודמת והטפטפת תשב בסמוך לאזור אותו תרצו להשקות. היתד ננעצת בתערובת השתילה הרטובה והטפטפת תשקה היכן שתמקמו אותה.

יתד לצינורית השקיה 5 ממ – צינורית ההשקיה מושחלת לקצה היתד העגול לרוב בסמוך לטפטפת ומונעת מהטפטפת לזוז בתוך האדנית. בעזרת היתד תנעצו ותצמידו את הטפטפת לאזור אותו תרצו להשקות.

מחבר הסתעפות צנרת טפטוף בתוך האדנית – בשמו המקצועי מחבר T 5 מ"מ המאפשר לפצל צנרת הטפטוף בתוך האדנית ולפזר טפטפות בכיוונים שונים.

T 5 מ"מ – זה שמו המקצועי של האביזר.

 

מחורר או מנקב צנרת השקיה

אביזר חובה בכל בית (טוב מרפסת), שמטרתו לנקב חור בצנרת 16 המ"מ המובילה את המים אל האדניות. לאחר הניקוב בעזרת האביזר הזה נוהגים לנעוץ מחבר המקשר בין הצינור המוביל את המים לבין צנרת הטפטוף הדקה יותר, תמונה שלה מיד בהמשך.

בנוסף, לעתים אחד מצינורות המים מתפוצצים בחור בגודל סיכה ואחת הדרכים לסתימת החור הקטן היא ניקובו ע"י האביזר הבא ונעיצת פקק 5 מ"מ (כן – יש דבר כזה) קנו כמה כאלה ושימו יחד עם המחורר, מבטיח שיום אח תעשו בו שימוש.

 

מחורר צנרת 5 מ"מ

אביזרי השקיה – מחברים לצנרת

מחברים לצינור מוביל – זה שמוביל את המים ממחשב או ברז ההשקיה, צינור 16 מ"מ לבן זוכרים? יופי. מאחר וזהו צינור שמעביר מים בלחץ גבוה מהמחשב והלאה הייתי בוחר לעשות שימוש במחברים ששמם 'מצמד' ולא מחברי 'שן'.

מחברי שן כיום מאד חזקים אבל עדיין נכון יהיה לעשות שימוש במחבר שהוא 'מצמד'. כאן יש לי בשורה פחות מוצלחת, אין מחברים כאלו בצבע לבן. אבל חום ושחור יש בשפע.

אלו מגיעים בצורת חיבור ישר או זווית או בתצורת T . התצורה בה תעשו שימוש הכי הרבה היא תצורת הזווית. כך תוכלו בקלות להתמודד עם פינות.

כמה מחברים לקחת מכל סוג? ספרו את מס' זוויות / פינות המרפסת, אליהם תוסיפו עוד 2 -3 זוויות ספייר. מציע לקחת עוד 2 מחברים מצמדים ישרים לתיקונים או הארכות צינור אם תצטרכו ואתם בעניינים.

מחברים המשתמשים לחיבור הסתעפויות בצינור המספק מים לכל הגינה במרפסת

מחברים לצינור ניקוז

ראשית כמובן שאלו מחברים בקוטר 20 מ"מ (זוכרים?) וכמובן שאין צורך לעשות שימוש במחברי מצמד מאחר ואלו מי ניקוז וצנרת שכלל אינה עומדת בלחץ. מחברים פשוטים מדגם "שן" 20 מ"מ זה מה שנדרש כאן. כמה? כמות זהה לכמות מהסעיף הקודם של ה 16 מ"מ.

 

מחברים לניקוז המים

כאן זה נהיה מעניין, אלו מחברים שכל תפקידם הוא לחבר בין האדנית לבין צנרת הניקוז 20 מ"מ. זהו מכלול שלם המורכב מ 2 רכיבים.

הברגה ייחודית הנכנסת לתוך האדנית בתחתיתה (ברור, זהו המקום הכי נמוך באדנית לטובת ניקוז יעיל), והרכיב השני הנו מחבר בתצורת T המחבר בין האדנית לצנרת הניקוז. כמה יח' כאלו? בדיוק כמו מס' האדניות, אפשר אפילו אחד יותר לגיבוי אבל בשום מקרה אף לא אחד פחות 🙂

מתאם המחבר בין האדנית לצנרת ניקוז מים מרכזית

מחברים לצנרת טפטוף

אלו מחברים מופלאים בעיניי. מחברים מדגם "שן" או "הברגה'" אך במידה מיניאטורית של 5 מ"מ. כל תפקידם עלי אדמות הוא לחבר בין צינורות הטפטוף 5 מ"מ ולהוביל מים עד לטפטפות עצמן.

בניגוד ליתר המחברים שציינתי למעלה מחברים לאו גיעים בתצורת T בלבד ומחבר אחד ישר המגשר את המעבר מקוטר צינור השקיה 16 מ"מ לבן לקוטר צינור השקיה 5 מ"מ. כמה יח' בתצורת T וכמה בתצורת ישר?

  • מחבר ישר – החישוב הוא אחד לכל אדנית + 5 ספייר (הם קטנים ונוטים ללכת לאיבוד)
  • מחבר T – החישוב הוא 5 לכל אדנית (כללתי כבר את הספייר בפנים)

טפטפות – אביזרי השקיה – מחיה הצמחים תכל'ס

טפטפות

כן כן  הגענו לרגע… קיימות שתי שיטות בהיבט של חיבור הטפטפת לצינור המים. שיטת הברגה ושיטת נעיצה. לכו על שיטת ההברגה. למה? חיים קלים יותר עבורכם בהרכבה ואין תחליף לחוזק ההברגה. טפטפות נעיצה מתאימות יותר לגינות קרקע וחקלאות, אתם לא שם. בואו נתקדם. כמה טפטפות? בין 4 ל 5 לכל יח' אדנית. למה? ככה, גם כאן חישבתי כבר עם ספייר.

בקשו טפטפת הברגה ולא טפטפת נעץ

פרק נוסף חשוב הקשור לטפטפות

עשרות סוגי טפטפות המוציאות באופן מווסת כמות ליטרים לשעה. או כמו אומרים המקצוענים, ל"ש (ליטר לשעה). עזבו אתכם עכשיו עם חישובים ותורת הגרעין, השתמשו אך רק בטפטפות 2 ל"ש ( 2 ליטרים בשעה) שיטת הברגה. זהו! לאלו מכם המעוניינים להעמיק ושואלים למה?

התשובה היא ניסיון ניסיון ניסיון ואין צורך בטפטפות שמפיקות יותר ליטרים לשעה כשזה מגיע לאדניות, במקרים מיוחדים תמיד תוכלו להוסיף עוד טפטפת אחת של 2 ל"ש. כמה טפטפות לקנות? כבר כתבתי בפסקה הקודמת 🙂

בקר ניקוז ומערכות שורשים

האביזר הבא הוא אינו חובה, אך במכלים גדולים הוא בהחלט נקודה למחשבה כאשר מתקינים. זהו אביזר אשר מגן אל מחבר הניקוז ומונע מלכלוכים אבנים ושאר ירקות לסתום את ניקוז המים מתוך האדנית החוצה. רוחבו הגדול מאפשר בין היתר להכניס את היד פנימה אחת לכמה חודשים ולבדוק האם שורשים לא חדרו מבעד לחורים הקטנים ועומדים לסתום את ניקוז האדנית.

ע"פ רוב אני באופן אישי כמעט לא עושה בהם שימוש אך עניין זה נתון לשיקול דעתכם האישי מקצועי. בכלים גדולים שמכילים עצים למשל זה בהחלט ראוי לשימוש. לשרוול הביקורת הזה יש כמובן מכסה שחור למניעת נפילת פסולת לתוכה וכמובן ההיבט האסטטי, כך זה נראה לפני הרכבה בתוך האדנית.

שרוול ביקורת ניקוז מים ושורשים

אזיקונים – כדי לחבר בין הצינורות ה שונים אחורי האדניות ראה יותר אסטטי.

סיליקון שקוף – זה לא קשור להשקיה אבל קשור למניעת נזילות בעתיד. הסיליקון יסייע בהדבקת מחבר הניקוז לאדנית. לא חובה אבל לא מזיק.

בקישור הבא תוכלו למצוא הנחיות מפורטות כיצד להתקין לבד מערכת ניקוז מקצועית לאדניות שלכם.