שיחת ייעוץ למרפסת

כך תחסכו אלפי שקלים בעיצוב המרפסת

שיחת ייעוץ חובה לבעלי מרפסות ריקות

שתילת ורדים באדניות המרפסת

שתילת ורדים באדניות המרפסת

אי שימוש בורדים במרפסת הוא פספוס

אני חושב ששתילת ורדים באדניות המרפסת מעבר לעובדת מגוון הפריחות והריחות, עצם השתילה היא חוויה. יש איזו תפיסה שגויה לגבי נושא ורדים שהן מפונקות ודורשות טיפול אינטנסיבי וזה לחלוטין לא כך. אולי זה עוד 'מיתוס גינון'? אני לא יודע, אבל במידה וכן בטוח בא לי לפרק אותו ולהראות מה אנחנו בעלי המרפסות מפספסים.

כך מופיעות הורדים במשתלות במהלך החודשים ינואר – פברואר

תנאים לשתילת ורדים באדניות המרפסת

הצד המנטלי

תנאי ראשון הוא שאין בסביבה ילדים קטנים שיכולים להגיע לשיח הורדים, כשהן פורחות זה ממש מפתה לגעת וקוצי הורד הם אאווץ' כואב. תנאי שני הוא שאתם מבינים שבניגוד למה שהאכילו אותנו דורות על גבי דורות, אין כל צורך לטפל כל יום בורדים ולדשן אותן 10 פעמים ביום, ממש לא. העניין הוא רק בבחירת סוג הורד הנכון, חזקה, עמידה ושאינה 'מפונקת'.

תנאים לשתילת ורדים באדניות המרפסת

הצד הגנני

תנאי שלישי הוא שבמרפסת שלכם, או לפחות בנק' בה אתם מעוניינים לשתול ורד במרפסת יש מינימום 4-5 שעות שמש ישירה. אם אין לכם מושג איך לחשב זאת, תוכלו להיעזר בטבלה שהכנתי בדיוק לשם כך. תנאי רביעי הוא שאינכם נמצאים בקו ראשון ושני לים. תנאי אחרון הוא שהאדנית בה תשתלו מנוקזת היטב.

מתי שותלים ורדים במרפסת?

אגב מיתוסים, אין בעיה לשתול ורדים לאורך כל ימות השנה, העניין הוא שלא תמיד תמצאו את הזן אותו אתם מחפשים, אלו שני דברים שונים. לשתול ניתן כל השנה, אך במידה ואין את הזן שחיפשתם אז כמובן שלא ניתן לשתול אותו :-). במהלך חודשים מרץ – דצמבר ניתן למצוא את הורדים במשתלות בצורה הבאה.

במהלך החודשים ינואר – פברואר תוכלו למצוא את הורדים בתצורה הבאה, תצורת 'חשופי שורש', מי שרוצה להעמיק במונח 'חשוף שורש' ורדים. בתמונה הבאה הנחתי על כף ידי (המוגנת בכפפות) ורד חשופת שורש דקות לפני שתילה. כך זה נראה וכך זה ייכנס לאדמה או לאדנית, Same Same.

מצב חשוף שורש – יופיע כך בחורף

 

דישון גיזום ושאר מיתוסים

דישון – כאשר מגיע בתצורת 'חשוף שורש' כמו בתמונה למעלה, אין כל סיבה לפזר קומפוסט בבור או בתוך תערובת הגן טרם שתילה, מדוע? מהחשש שהשורשונים הראשונים שיצאו לורד יפגשו בקומפוסט ויצרבו. אז למה להזיק לפני שהתחלנו? תשתלו AS IS והורדים יצמחו נפלא.

אם הורד נרכש במצב 'שתיל' או בעציץ רגיל ולא 'חשוף שורש', הוסיפו בשמחה קומפוסט למיכל השתילה וערבבו היטב.

אם ברשותכם משאבת דישון, אני ממליץ לא לדשן בטרם חלפו 3-4 שבועות מיום השתילה. תנו לגברת להיקלט קודם בקרקע ורק אחר כך הוסיפו דשן מותאם.

 

גיזום – זו קריאת השכמה לכל אלו המשוכנעים שורדים צריך לגזום הכי נמוך שאפשר כל חורף והכי נמוך! עצרו רגע ותניחו לורד לנפשה. הגיזום היחיד שתידרשו לעשות הוא מתי שבא לכם להסיר פריחות שהתייבשו ואחת לזמן לבדוק את ישנם ענפים מתים, כאלו שהתייבשו והפכו חומים. מצאתם כאלו? נהדר, חתכו אותם קרוב למקום מנו הם יוצאים. מעבר לכך? באמת שאין סיבה להיכנס לניתוח כירורגי. אם בכל זאת בא לכם לנתח, דישון לורדים

ורדים לשתילה באדניות המרפסת זו חגיגה אמתית, תמיד תוכלו להתחיל משתיל אחד, להעביר עמו עונה לראות האם זה ענה לציפיות שלכם, אין סיבה להתחיל עם 20 ורדים. בגינון כמו בגינון, לאט, סבלנות, ו Keep it simple.

גודל האדנית או המיכל

בעיקרון כמו כל צמח אחר, גודל המיכל חייב להיות גדול יותר מגודל המיכל או העציץ עמו הגיע הצמח או הורד במקרה זה מהמשתלה. פגיעת שורשי הצמח בדפנות המיכל יוצרים אט אט תהליך התנוונות של הצמח לעתים עד מוות. במקרה של ורדים אני מציע לעשות שימוש באדנית או מיכל שנפחם הוא לפחות פי 4 או אפילו 6 מנפח גודל העציץ בו גדלה הורד במשתלה. כנ"ל לגבי עומק. שורשי הורד נוטים יותר לרדת כלפי מטה ולכן גם לענין עומק המיכל יש משמעות.

אז אילו סוגי ורדים מתאימים למרפסת שלי

בתור התחלה, חפשו במשתלות שיחי ורדים ולא את ורדים זוחלים למשל. לאחר מכן חפשו את החסונים, העמידים והחזקים ביותר. תתמקדו בעיקר במשך הפריחה ופחות בריח. ניתן למצוא היום מגוון רחב מאד של ורדים להם גלי פריחה חוזרים כמעט לאורך כל ימות השנה.

לסיכום

  • לא בקו חוף
  • מינימום 4-5 שעות שמש ישירה
  • ניקוז טוב
  • תתחילו משתיל אחד ולאט לאט תגבירו

שתפו ובהצלחה 🙂

9 מחשבות על “שתילת ורדים באדניות המרפסת”

  1. מיכאל

    שלום רב. אני גר בקומה 7 בצד של המערב.
    אני מאוד רוצה לגדל במרפסת וורדים. האם זה אפשרי. תודה.

    1. Eyal Melyon

      הי מיכאל יקר,
      נדרשים מעט יותר נתונים
      אני ממליץ בחום לפנות למשתלת קרן צור (מומחים בגידול ורדים) לאפשר להם לשאול אותך שלאות יותר ממוקדות ומתוך כך יכווינו אותך מה מתאים ומה ניתן
      בהצלחה

  2. אלה

    כתבה מעולה תודה!!
    רכשתי בלי לתכנן עציץ-שיחון קטן עם ורדים ורודים שאי אפשר היה להמשיך ללכת בילעדיו! D:
    בחודשי הקיץ יש בדיוק 5-6 שעות שמש במרפסת ועד אז הוא יהנה מאור מאוד בהיר אך לא ישיר, (עד אז בבית מכיוון שיש רוח חזקה במרפסת בחורף) שראיתי ששיחי ורדים פורחים מאוד יפה גם כך, מקווה שיהיה לו טוב! הכתבה שלך הקלה לגבי הטיפול, שוב תודה והמשך יום טוב

  3. מיכל

    בחיים ( מאז שאני שותלת צמחים ) לא נתקלתי בהסברים כל כך ברורים שכתובים בלשון פשוטה לכל אדם שרוצה לשדרג את הגינה / מרפסת
    תודה ובהצלחה לכולנו

    1. כמה מרגש לקבל משוב כזה
      תודה רבה מיכל
      המון בהצלחה
      עושה הכל כדי שיהיה פשוט, ברור וישים.
      תודה שוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *